Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
“…he had noted the back of his neck and his silence…”
|
Tartalom: | http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/33329 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Tematikus blokk |
Cím: |
“…he had noted the back of his neck and his silence…”
„…nyakszirtjét és hallgatását megjegyezte…”
|
Létrehozó: |
Osztroluczky, Sarolta
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2019-12-02
|
Téma: |
Ottlik Géza
prose narrative
“silent” parts of the body (neck, nape)
unintentional communication
Ottlik Géza
próza narratívája
„csendes” testrészek (nyak, tarkó)
szándékolatlan kommunikáció
|
Tartalmi leírás: |
This paper investigates the role that the parts of the human body, more particularly the motifs of the face, neck and nape, play in generating meaning in Ottlik’s prose narratives. At first glance, it may seem obvious that the portrayal and descriptive presentation of the face has much more meaning and can be more expressive and “talkative” than any other part of the body when depicting the relationships between characters. It stands in sharp contrast to the silent, expressionless or “faceless” neckline, which, as we might think, does not say much, and mainly does not communicate anything of its owner. As Ottlik says, the “final essence densified in silence” is not conveyed either in the words spoken by the characters or by the faces (mimicry, gaze), but by the “silent” parts of the body. These body parts, including necks and napes, unintentionally communicate, but their sight alone is meaningful only to an outside gaze or consciousness.
Dolgozatomban a test – közelebbről két testrész, az arc és a nyak, illetve a tarkó motívumainak – jelentésgeneráló szerepét vizsgálom Ottlik elbeszélő prózájában. Első megközelítésben egyértelműnek tűnhet, hogy az arc megjelenítése, leíró bemutatása jóval több jelentéslehetőséget rejt magában, s hogy a hősök közötti kapcsolatok ábrázolásában e testrész minden más testrésznél kifejezőbb, „beszédesebb” lehet. Szemben a néma, kifejezéstelen, ha tetszik, „arctalan” nyakszirttel, amely – gondolhatnánk – nem sokat, és főleg semmi lényegit nem közöl tulajdonosáról.A hallgatás táján sűrűsödő, végső lényeget, a nyelvileg artikulálhatatlant a vizsgált Ottlik-szövegekben nem a hősök által kimondott szavak, nem is az arcok (mimika, tekintet), hanem a „néma” testrészek közvetítik. E testrészek – köztük a tarkók és nyakak – szándékolatlanul közölnek, látványuk önmagában nem, mindig csak egy külső tekintet, illetve tudat számára válik jelentésessé.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2019.12.23
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Vol 29 No 12 (2019); 23-32
Iskolakultúra; Évf. 29 szám 12 (2019); 23-32
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: |