Ugrás a tartalomhoz

 

Szegénység és motiváció a hazai alsó középfokú duális szakképzésben részt vevők körében

  • Metaadatok
Tartalom: http://opac.elte.hu/F?func=direct&doc_number=985481
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: Disszertációk (ELTE PHD)
Társadalomtudományi Kar PHD
Szociológia Doktori Iskola
Cím:
Szegénység és motiváció a hazai alsó középfokú duális szakképzésben részt vevők körében
Létrehozó:
Ébl, Zsuzsa
Közreműködő:
Murányi, István
Odrobina, László
ELTE TÁTK PHD/Szociológia D. I.
Dátum:
2018
Téma:
Társadalomtudományok/Szociológiai tudományok
vocational training
poverty
motivation
qualitative research
mechanical engineering
metal industry
education
learning
social capital
Hungary
Szociológia D. I./Interdiszciplináris Társadalomkutatások
szakképzés
szegénység
motiváció
kvalitatív kutatás
gépipar
fémipar
oktatás
tanulás
társadalmi tőke
Magyarország
Tartalmi leírás:
A duális szakképzés lényege, hogy a diákok képzésük megkezdését követően rövid időn belül valós, munkahelyi körülmények között tanulhatják szakmájukat, munkájukért pedig pénzt kapnak. A német modellt jobban követő, alsó középfokú duális szakképzési rendszer Magyarországon ténylegesen 2012. szeptember 1-jén indult el. Jelen disszertáció az indulással járó problémákat vizsgálja, analizál és a legerőteljesebb jelenségek, a tanulók motiválatlansága és rossz szociális helyzete közötti összefüggéseket tárja fel egyes gépészeti és járműipari szakmák kapcsán. A kvalitatív módszerekkel vizsgált összefüggéseket egy sor – részben a gyors jogszabályi változásokból, részben régóta fennálló és egyre súlyosbodó társadalmi problémákból, részben pedig kivédhetetlen külső és belső gazdasági hatásokból eredő – jelenség árnyalja, melyek a disszertáció alapját képező kutatásban részt vevők nézőpontjából is megvilágítást kapnak. A szegénység és motiválatlanság összefüggései korántsem egyértelműek, bennük az anyagi helyzet és – az egyébként nem egyértelmű szerepet játszó – szülői háttér mellett számtalan befolyásoló tényező van jelen. Ilyen például a lakóhely, a tanuló életkora, korábbi iskolai sikeressége, az oktatók elkötelezettsége, az iskola és vállalat gépekkel való felszereltsége és légköre, az ösztöndíj, vagy akár az, hogy a fiatal jövőjére komoly hatást gyakorló tanárok, oktatók mennyire vannak tekintettel a fiatal életkori igényeire, érzéseire. Az állam és a gazdálkodó szervek együttműködésére épülő régi-új szakképzési rendszer látszólag egyértelmű sikertörténet, ez azonban inkább a mögötte álló erős kormányzati akarat, semmint a modell jó megvalósításának az eredménye. Sikere – és ezzel együtt a hazánkban oly hangsúlyos járműgyártás jövője – azon múlik, hogy a nem túl távoli jövőben hatékony megoldásokat találunk-e a duális szakképzést érintő problémákra, köztük a tanulók motiválatlanságára.
Nyelv:
magyar
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/other
Formátum:
application/pdf
application/pdf
Azonosító:
elte:10.15476/ELTE.2019.283
elte:31012357
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess