Ugrás a tartalomhoz

A zöngeképzés változásai egy érzelemindukciós számítógépes játék során

  • Metaadatok
Tartalom: https://ojs3.mtak.hu/index.php/beszkut/article/view/1602
Archívum: Beszédkutatás
Gyűjtemény: Tanulmányok
Cím:
A zöngeképzés változásai egy érzelemindukciós számítógépes játék során
Létrehozó:
Bartók, Márton
Kiadó:
MTA Nyelvtudományi Intézet
Dátum:
2019-06-01
Tartalmi leírás:
Phonatory changes during emotion-inducing game events Phonatory changes during emotion-inducing game events: the effect of discrepancy from expectations and goal conduciveness. This paper aims to describe how phonation changes during emotion-inducing stimuli. 34 Hungarian speakers (17 female, 17 male) were asked to compete in a simple computerised guessing game, using voice commands to proceed after faced with the result of their guess. We expected that acoustic measures taken on these voice commands differ based on two affective components: goal conduciveness (successful or unsuccessful result) and discrepancy from expectations (unexpected or expected result based on the uncertainty of the guess). According to the results, only female subjects show phonatory variation as a result of varying emotional states: their fundamental frequency is higher at unexpected game events and their phonation is less breathy (lower H1-H2) at unexpected, unsuccessful events. Both of these changes can be caused by higher muscle tension in unexpected, unsuccessful situations and lower tension when experiencing goal conducive, expected events.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
A tanulmányokat szakterületi kompetenciával rendelkező szakemberek lektorálták.
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.15775/Beszkut.2019.6-29
Forrás:
Beszédkutatás; Évf. 27 szám 1 (2019); 6-29
2732-3765
1218-8727
10.15775/Beszkut.2019
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2019 Szerző, MTA NYTI