Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
The connnection between church schools and selection and segregation
|
Tartalom: | http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/32765 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Egyházi iskolák és oktatási szegregáció |
Cím: |
The connnection between church schools and selection and segregation
Az egyházi fenntartású iskolák és a szelekció, szegregáció kapcsolata
|
Létrehozó: |
Ercse, Kriszta
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2019-07-01
|
Téma: |
church schools
selection
segregation
selectivity
church school-effect
pupils with multiple disadvantages
Roma pupils
egyházi iskolák
szelekció
szegregáció
egyháziiskola-hatás
roma diákok
halmozottan hátrányos helyzetű tanulók
szelektivitás
|
Tartalmi leírás: |
The ratio of church-owned schools, as well as the ratio of students of these schools have so significantly risen since 2010 that reaching the threshold (more than 10%) the maintainer is able to exert an influence on the entire educational system through its attitude (see school policy). Moreover, favouring church school maintainers (on the field of communication, financing, discretionary rights, etc.) is a clearly identifiable behaviour on behalf of the government at the same period. Considering these two processes, and the extreme socio-cultural and socio-economic based selection that characterises the Hungarian educational system likewise, the examination of the church school-effect is well-founded.The current research examined the selectivity structure of those communities with 2, 3 or 4 schools, where any of the churches with the greatest impact potential maintained a school in 2016. The distribution of the students within the community and its changes can be traced by three indicators in the 8th grade - the Family Background Index (FBI), the proportion of pupils with multiple disadvantages (MD), and the proportion of Roma students - from the databases of the National Assessment of Basic Competences between 2010 and 2016.According to the analysis, a high degree of student selection took place in the investigated communities already in 2010. In the vast majority of cases, the average Family Background Index of the students of church-maintained schools is higher than the average of the community. Nearly half of the church schools lacked pupils with multiple disadvantages completely. As for Roma students, church schools accomplished total ethnic selection in one fifth of the communities by 2016.Related to this, the number and proportion of ghetto and ghettoized schools have extremely risen. Examining those communities separately, that lacked church-owned schools in the initial year – and those, that did not have an extreme concentration of Roma students -, a highly polarised student-distribution based on social disadvantages can be seen in the selectivity structure of the schools, after the entry of the church maintainers.All of the church school maintainers in the research (Roman Catholic Church, Reformed Church, Evangelical Lutheran Church, Greek Catholic Church) can be stated to favour the children of relatively high-status families (without multiple disadvantages or being Roma).
2010 óta jelentősen megnőtt mind az egyházi fenntartású iskolák, mind az egyházi fenntartású iskolák tanulóinak aránya, így az egyházi fenntartók iskolapolitikája képes hatást gyakorolni az oktatási rendszer egészére.Ugyanebben az időszakban a kormányzat részéről egyértelműen azonosítható az egyházi fenntartókat preferáló viselkedés (pl. kommunikáció, finanszírozás, diszkrecionális jogosultságok biztosítása). Figyelembe véve e két folyamatot, illetve a magyar oktatási rendszert jellemző szélsőséges, szociokulturális, szocioökonómiai alapú szelektivitást, indokolt az egyháziiskola-hatás vizsgálata. A kutatás azoknak a 2, 3 és 4 iskolás településeknek vizsgálta a szelekciós struktúráját, ahol a legnagyobb hatáspotenciállal rendelkező felekezeteknek (katolikus, református, evangélikus, görögkatolikus) volt 2016-ban iskolájuk. A 2010 és 2016 között az Országos Kompetenciamérés 8. évfolyamos adatbázisainak három mutatója – családiháttér-index (CSHI), halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) és roma tanulók aránya – segítségével követhető a tanulók településeken belüli eloszlása és ennek változása. Az elemzés a 2010-es évben is nagymértékű szelekciót talált a vizsgált településeken. Az egyházi iskolák tanulóinak CSHI-átlaga az esetek döntő többségben a települési átlag felett van. A HHH tanulók az egyházi iskoláknak közel feléből teljességgel hiányoznak. A roma tanulók tekintetében 2016-ra a települések egyötödén az egyházi iskolák megvalósították a teljes etnikai szelekciót. Ezzel összefüggésben a gettósodó és gettóintézmények száma és aránya extrém mértékben megnőtt. Külön vizsgálva azokat a településeket, ahol a kiinduló évben nem volt egyházi fenntartó – és azokat, ahol szélsőséges roma tanulói koncentráció sem –, az látható, hogy a települési szelekciós iskolastruktúrákban az egyházi iskolák belépése egyértelműen egy durván polarizált tanulói eloszlást eredményezett a társadalmi hátrányok mentén. A vizsgálatban szereplő felekezeti fenntartók mindegyikéről megállapítható, hogy a beiskolázás szempontjából mindig a relatíve magas státuszú családok gyermekeit (nem HHH, nem roma) részesítik előnyben.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2019.7.50
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Vol 29 No 7 (2019); 50-72
Iskolakultúra; Évf. 29 szám 7 (2019); 50-72
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: |