Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
The ongoing privatization of the Hungarian school network and its effects
|
Tartalom: | http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/32764 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Egyházi iskolák és oktatási szegregáció |
Cím: |
The ongoing privatization of the Hungarian school network and its effects
A magyar közoktatásban zajló privatizáció és annak hatásai
|
Létrehozó: |
Ercse, Kriszta
Radó, Péter
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2019-07-01
|
Téma: |
privatisation
church schools
social selection
seggregation
privatizáció
egyházi iskolák
szegregáció
társadalmi szelekció
|
Tartalmi leírás: |
Since 2010 two major changes were implemented in the proprietary structure of the Hungarian primary and upper-secondary school network: the takeover of all self-government owned schools by the central government (widely referred to as the “nationalization” of schools), and the government assisted privatization of a significant part of the community owned network of schools to various churches. The paper provides and overview of the transformation of the proprietary structure of the education system and of the various policy instruments the government applied in order to foster the privatization process. In the following sections the authors analyze the impact of the privatization process on efficiency, quality and effectiveness of primary and secondary education, as well as its effects on selection and the segregation of Roma pupils. The paper concludes with outlining certain educational policy dilemmas in connection to the problems revealed by the analysis.
A 2010-től napjainkig tartó időszakban a magyar közoktatás tulajdonosi szerkezetében két nagy horderejű változás történt: az önkormányzati iskolák „államosítása”, központi kormányzati tulajdonba vétele, valamint a közösségi tulajdonban lévő iskolák jelentős részének a kormányzat által támogatott privatizációja, különböző egyházi felekezeteknek való átadása. A tanulmány áttekintést nyújt a tulajdonosi szerkezet átalakulásáról és a privatizációs folyamatot serkentő kormányzati eszközrendszerről. Ezt követően a szerzők elemzik a privatizációs folyamat hatékonyságra, minőségre, eredményességre, a közoktatási szelekció mértékére, valamint a roma tanulók szegregációjára gyakorolt hatását. A tanulmány a feltárt problémák megoldásával kapcsolatos néhány oktatáspolitikai dilemma felvázolásával zárul.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2019.7.8
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Vol 29 No 7 (2019); 8-49
Iskolakultúra; Évf. 29 szám 7 (2019); 8-49
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: |