Ugrás a tartalomhoz

A fogyasztói termékválasztás egyéni (agyi) preferenciafüggvénye

  • Metaadatok
Tartalom: https://journals.lib.pte.hu/index.php/szigma/article/view/123
Archívum: Szigma
Gyűjtemény: Cikkek
Cím:
A fogyasztói termékválasztás egyéni (agyi) preferenciafüggvénye
Létrehozó:
VERES, Zoltán
TARJÁN, Tamás
Kiadó:
Pécsi Tudományegyetem
Dátum:
2019-01-17
Tartalmi leírás:
A cikk célja, hogy multidiszciplináris forráselőzmények alapján feltárja az attribútumpreferencia-alapú termékválasztási magatartás egyes matematikai következményeit. A mögöttes preferenciák kinyilvánított preferenciákba történő áttranszformálását az agyi preferenciafüggvénnyel modellezzük. Az agyi preferenciafüggvény eltér a főáramlattól két vonatkozásban. Az egyik az, hogy az összes attribútumhoz rendelünk mögöttes preferenciarangsort, a másik, hogy a rangsorolás itt részbenrendezést is jelenthet. Megmutatjuk, hogy szigorúan tranzitív mögöttes preferenciákból intranzitív kinyilvánított preferenciát is elő tudunk állítani az agyi preferenciafüggvénnyel. A többségi elv alapján a modell nem őrzi meg szükségszer)uen a tranzitivitást a mögöttes preferenciákból a kinyilvánított preferenciába való leképezés során. A függvény működésének megértéséhez a kísérletes módszert javasoljuk a kísérleti feltételek olyan manipulálásával, amellyel felerősíthetjük azokat a hatásokat, amelyek a választás inkonzisztenciáját eredményezik. Ilyenmanipuláció a termékválasztási teszt leszűkítése a semleges attribútumokra. Egy pilot kísérlet igazolta, hogy a termékválasztás a döntési kontinuumon Markov-lánccal írható le.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Lektorált cikk
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
Forrás:
Szigma; Vol 49 No 3-4 (2018): Szigma; 117-137
SZIGMA Matematikai-közgazdasági folyóirat; Évf. 49 szám 3-4 (2018): Szigma; 117-137
0039-8128
Kapcsolat:
Létrehozó:
Copyright (c) 2018 Szigma