Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Identity status among adolescents and young adults in relation to self-esteem and perceived social support
|
Tartalom: | http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/31877 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Serdülők és fiatal felnőttek néhány szociális és affektív jellemzője |
Cím: |
Identity status among adolescents and young adults in relation to self-esteem and perceived social support
Serdülők és fiatal felnőttek identitása az önértékelés és a társas támogatás függvényében
|
Létrehozó: |
Szabó Hangya, Lilla
Jámbori, Szilvia
Gál, Zita
Kasik, László
Fejes, József Balázs
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2019-06-03
|
Téma: |
adolescents
young adults
self-esteem
social support
identity forming
serülők
fiatal felnőttek
önértékelés
társas támogatás
identitásalakulás
|
Tartalmi leírás: |
One is the most important function of identity is beside the role in self-determination process, how ones person behave in interpersonal and social context (Baumeister, 1986). During the identity forming process the role of reference groups and significant others become to increrase. Their social support as psychosocial resources could promote the identity forming process (Kaplan, Cassel, & Gore, 1977). The identity in adolescence could influence young people future orientation, self-esteem, and could determine the attitudes towards social contexts (Szabó, 2010).
The aim of the reseach is one hand to determine the identity status of 9-10th grade adolescents and 1st year BA students, and second hand to explore the relationship between identity status, self –esteem and perceived social support. Subjects had to fill in Rosenberg Self Esteem Scale (Sallay, Martos, Földvári, Szabó & Ittzés, 2014), EOM-EIS-II- Interpersonal Subscale (Bennion & Adams, 1986, in hungarian Biegelbauer, 2003; Szabó, 2003) and Multidimensional Perceived Social Support Scale (Papp- Zipernovszky, Kékesi & Jámbori, 2017).
Our results demonstrated that the higher level of self-esteem and the higher level of support from friends and from significant others could promote identity achieving. Controversly identity diffusion correlate with lower level of self-esteem, significantly lower level of social support from friends and significant others. Our study prove convicingly the relevance of self-esteem and social support among adolescents and young adults in identity forming process and to achieve identity.
Az identitás a személy önmeghatározásán kívül arra is vonatkozik, hogyan viselkedik az egyén interperszonális vagy szociális kontextusban (Baumeister, 1986). Az identitás alakítás folyamatában rendkívüli szerepet töltenek be a fiatal életében jelenlévő referencia személyek, jelentős mások, akik által nyújtott társas támogatás, mint pszichoszociális erőforrás támogathatja az identitásalakítás folyamatát (Kaplan, Cassel, & Gore, 1977). A serdülőkori identitás befolyásolja a fiatal jövőképét, önértékelését, meghatározza a társas helyzetekhez való viszonyát is (Szabó, 2010).
Kutatásunk célja egyrészről a 9-10. osztályos középiskolás diákok és az elsőéves egyetemisták identitásállapotának feltárása volt, másrészről annak vizsgálata, hogy a különböző identitásállapotok milyen összefüggést mutatnak az önértékeléssel, és a társas támogatás mértékével. A vizsgálati személyek a Rosenberg Önértékelés Skálát (Sallay, Martos, Földvári, Szabó és Ittzés, 2014), az EOM-EIS-II -Interperszonális identitás alskáláját (Bennion és Adams, 1986, magyarul Biegelbauer, 2003; Szabó, 2003), és a Multidimenzionális Társas Támogatás Kérdőívet (Papp- Zipernovszky, Kékesi és Jámbori, 2017) töltötték ki.
Vizsgálatunk bebizonyította, hogy mind a serdülők, mind a fiatal felnőttek esetében a magasabb önbizalom és az észlelt társas támogatás, főként a barátok és a jelentős mások tekintetében segíti a valódi identitás állapot elérését. Míg a diffúz identitás alacsonyabb önértékelés pontszámmal, és szignifikánsan alacsonyabb mértékű baráti és jelentős másoktól észlelt támogatással járt együtt. Kutatásunk meggyőzően bizonyítja, hogy az önértékelés és a társas támogatás jelentős szerepet játszik mindkét korosztálynál a valódi identitás állapotának elérésében.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2019.6.36
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Vol 29 No 6 (2019); 36-48
Iskolakultúra; Évf. 29 szám 6 (2019); 36-48
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: |