Ugrás a tartalomhoz

Gender differences of social problem solving among high-school and university students
Középiskolások és egyetemisták szociálisprobléma-megoldásának nem szerinti különbségei

  • Metaadatok
Tartalom: http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/31876
Archívum: Iskolakultúra
Gyűjtemény: Serdülők és fiatal felnőttek néhány szociális és affektív jellemzője
Cím:
Gender differences of social problem solving among high-school and university students
Középiskolások és egyetemisták szociálisprobléma-megoldásának nem szerinti különbségei
Létrehozó:
Kasik, László
Gál, Zita
Jámbori, Szilvia
Fejes, József Balázs
Nagy, Krisztina
Szabó Hangya, Lilla
Kiadó:
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Dátum:
2019-06-03
Téma:
social problem solving among high school and university students
gender-related differences
SPSI-R
serdülők és egyetemisták szociálisprobléma-megoldása
nem szerinti különbségek
SPSI–R
NEGORI
Tartalmi leírás:
The aim of our longitudinal research was to study the gender-related characteristics and differences of social problem solving among 9th–10th grade high school students and 1st–2nd year university students. Besides these differences we analyzed the age characteristics and the changes of social problem solving with age. We administered the SPSI–R (Social Problem-Solving Inventory–Revised, D’Zurilla et al., 2004; Kasik et al., 2009) and the NEGORI (Negative problem orientation, Kasik et al., 2018) questionnaires. Both questionnaires had good reliability in all subsamples in this research. The age-related changes of social problem solving show a similar pattern to previous Hungarian and international studies. The negative orientation and avoidance increased among high school students, while there was no significant change for the university students. A more detailed analysis of negative orientation (with NEGORI) show confirmed the pattern of SPSI–R among high school students, but not among the university students. According to our results, we found more gender-related differences among high school students, than among university students. Further analysis is required in order to verify the impact of environment on these age and gender-related differences.  
A longitudinális kutatás célja a szociálisprobléma-megoldás elsősorban nem szerinti jellemzőinek és különbségeinek vizsgálata volt 9–10. évfolyamos középiskolások és 1–2. éves egyetemisták körében. E különbségek mellett elemeztük az életkori sajátosságokat és azok változásait is. A problémamegoldás jellemzőinek mérésére az SPSI–R-t (Social Problem-Solving Inventory–Revised, D’Zurilla et al., 2004; Kasik et al., 2010) és a NEGORI-t (Negatív problémaorientáció, Kasik et al., 2018) alkalmaztuk. Mindkét mérőeszköz – akárcsak a korábbi elemzések során – e kutatásban is jó megbízhatósági mutatókkal rendelkezett. A szociálisprobléma-megoldás életkori változása jól tükrözi a korábbi hazai és nemzetközi kutatások tapasztalatait. A diákok körében nőtt a negatív viszonyulás és az elkerülés, míg az egyetemistáknál nincs jelentős változás. A negatív orientáció részletesebb (NEGORI-val történő) elemzése alátámasztotta az SPSI–R által mutatott változásokat a középiskolások esetében, ám az egyetemistáknál nem. A lányok és a fiúk között több területen van eltérés, mint a férfi és a női hallgatók között, utóbbiaknál az eltérések kevésbé stabilak. További kutatások szükségesek ahhoz, hogy a feltételezett környezeti hatástól függő változásról pontosabb képet tudjunk alkotni. 
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.14232/ISKKULT.2019.6.49
Forrás:
Iskolakultúra; Vol 29 No 6 (2019); 49-61
Iskolakultúra; Évf. 29 szám 6 (2019); 49-61
1588-0818
1215-5233
Kapcsolat: