Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Goals, plans and learning strategies of adolescents and young adults
|
Tartalom: | http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/31875 |
---|---|
Archívum: | Iskolakultúra |
Gyűjtemény: | Serdülők és fiatal felnőttek néhány szociális és affektív jellemzője |
Cím: |
Goals, plans and learning strategies of adolescents and young adults
Célok, tervek és tanulási stratégiák serdülők és fiatal felnőttek körében
|
Létrehozó: |
Jámbori, Szilvia
Fejes, József Balázs
Gál, Zita
Kasik, László
Szabó Hangya, Lilla
Nagy, Krisztina
|
Kiadó: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
|
Dátum: |
2019-06-03
|
Téma: |
goal orientation
time perspective
learning strategies
procrastination
célorientáció
időperspektíva
tanulási stratégiák
halogatás
|
Tartalmi leírás: |
Getting to know how young people think about their future and what factors affect their thinking is essential from the perspective of their success at high school and in higher education. The study aimed at comparing the time perspectives, goal orientations, learning strategies and procrastination behaviors of high school and university students, exploring their relationship to achievement as well as at revealing the underlying connections. The following instruments were used: Time Perspective Inventory (Zimbardo and Boyd, 1999; 2012, in Hungarian: Orosz et.al., 2015); Active Procrastination Scale (Choi and Moran, 2009, in Hungarian: Szabó, 2012); 3 x 2 Achievement Goal Questionnaire (Elliot et.al., 2011, in Hungarian: Urbán et.al., 2014); Learning Strategies Questionnaire (Pintrich et.al., 1991, in Hungarian: D. Molnár, 2013). The psychometric properties of the instruments were found to be satisfactory in both age groups. Present-hedonistic and present-fatalistic time perspectives were more common among high school students, whereas for university students, the future-oriented and the past positive time perspectives were more dominant. Although adaptive goals and learning strategies were more common among university students, they also tended to use less effective learning strategies to memorize information. Task goals seemed to have the strongest relationship to learning-related individual characteristics like the various learning strategy scales or performance satisfaction. Moreover, the analysis of the relationship of goals and time perspectives confirmed that task goals are more adaptive than self goals, as the former had stronger connections to future orientation, which is considered to be a positive characteristic.
A középiskolai és felsőoktatási sikeresség szempontjából lényeges tényező a fiatalok jövőre vonatkozó gondolkodásának, valamint az ezzel összefüggésben álló tényezőknek a megismerése. Vizsgálatunk célja középiskolások és egyetemisták időperspektíváinak, célorientációinak, tanulási stratégiáinak és halogatásának összehasonlítása, továbbá ezek összefüggéseinek, valamint az eredményességgel való kapcsolatuknak a feltárása volt. Kutatásunkban a Zimbardo-féle Rövidített Időperspektíva Kérdőívet (Zimbardo és Boyd, 1999; 2012, magyarul Orosz és mtsai, 2015), az Aktív-passzív halogatás kérdőívet (Choi és Moran, 2009, magyarul Szabó, 2012), a 3×2 Teljesítés-Cél Kérdőívet (Elliot és mtsai, 2011, magyarul Urbán és mtsai, 2014) és a Tanulási stratégiák kérdőívet (Pintrich és mtsai, 1991, magyarul D. Molnár, 2013) használtuk. A mérőeszközök megfelelő pszichometriai jellemzőkkel rendelkeznek mindkét korcsoportban. A középiskolások körében gyakrabban megfigyelhető a jelen hedonista és a jelen fatalista időperspektíva, míg az egyetemisták esetén a jövő-orientált és múlt pozitív orientáció idődimenzió jelent meg határozottabban. Az adaptív célok és tanulási stratégiák követése jellemzőbb a hallgatók körében, ugyanakkor a kevésbé hatékony memorizáló tanulási stratégia követése is erősebb. Elemzéseink szerint a feladat-célok függenek össze a legszorosabban a tanulással kapcsolatba hozható vizsgált egyéni jellemzőkkel, így a tanulási stratégiák egyes skáláival vagy a teljesítménnyel való elégedettséggel. Emellett a célok és az időperspektívák kapcsolatának vizsgálata ugyancsak megerősítette, hogy a feladat-célok adaptívabbak a szelf-céloknál, mivel az előbbiek erősebb összefüggést mutattak az egyértelműen pozitív jellemzőként számon tartott jövő-orientációval.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/ISKKULT.2019.6.18
|
Forrás: |
Iskolakultúra; Vol 29 No 6 (2019); 18-35
Iskolakultúra; Évf. 29 szám 6 (2019); 18-35
1588-0818
1215-5233
|
Kapcsolat: |