Ugrás a tartalomhoz

Literary Reading and Creative Activities in the Digital Literature Classroom
Irodalomértés és kreatív szövegfeldolgozás a digitális magyarórán

  • Metaadatok
Tartalom: http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/32003
Archívum: Iskolakultúra
Gyűjtemény: Konferencia
Cím:
Literary Reading and Creative Activities in the Digital Literature Classroom
Irodalomértés és kreatív szövegfeldolgozás a digitális magyarórán
Létrehozó:
Gonda, Zsuzsa
Molnár, Gábor Tamás
Kiadó:
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Dátum:
2019-05-01
Tartalmi leírás:
The article discusses the potential impact of using digital platforms and digital tools on the teaching of literature. In a survey of relevant literature, the article focuses on the conflicts as well as the links between literary reading and digital culture. Special attention is paid to the different conceptualizations of literary reading, including Hayles tripartite scheme, the relationship between immersive and reflective reading, and recent revisions of the concept of close reading in a digital environment. These revisions claim that non-textual media effects can and should be read as texts. They also place increased emphasis on the social and contextual components of reading, without losing sight of the importance of linguistic detail. The second part of the article presents a classroom experiment which has provided relevant empirical data for the theoretical debates. In the experiment, students have been asked to work with literary texts using creative digital tools (mind-mapping, collaborative writing, picture and video editing software). The results suggest that creative and interactive digital methods, instead of leading students away from the literary text, may enhance and deepen the understanding of literature.
A tanulmány a digitális eszközöknek és médiumoknak az irodalomtanításra gyakorolt hatását vizsgálja. A vonatkozó nemzetközi szakirodalom áttekintésében az irodalomolvasás és a digitális kultúra közötti feszültséget és ugyanakkor lehetséges kapcsolódásokat vizsgálja. Bemutatja az irodalomolvasás eltérő kortárs tipológiáit, így Hayles háromosztatú modelljét, a szövegbe belefeledkező és a kritikai olvasás kölcsönviszonyát, valamint a szoros olvasás fogalmának újabb átértelmezéseit a digitális közegben. Ezek az újraértelmezések a nem-szöveges médiaeffektusok szövegként olvasását szorgalmazzák, másfelől nagyobb hangsúlyt fektetnek az olvasás társas és kontextuális jellegére is – miközben a szövegek nyelvi részleteire való odafigyelésről sem feledkeznek meg. A tanulmány második része egy iskolai kísérletet mutat be, amely empirikus adatokkal járul hozzá a kortárs vitákhoz. A kísérletben a diákok kreatív digitális eszközök (gondolattérkép-készítő, kollaboratív szövegszerkesztő, kép- és videoszerkesztő szoftverek) segítségével dolgoztak fel irodalmi műveket. A kísérlet eddigi eredményei azt sejtetik, hogy a kreatív és interaktív digitális módszerek nem eltávolítják a diákokat az irodalmi szövegtől, hanem éppen elmélyíthetik és segíthetik az irodalom megértését.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
10.14232/ISKKULT.2019.4-5.33
Forrás:
Iskolakultúra; Vol 29 No 4-5 (2019); 33-49
Iskolakultúra; Évf. 29 szám 4-5 (2019); 33-49
1588-0818
1215-5233
Kapcsolat: