Ugrás a tartalomhoz

Iparoktatás a századfordulón
Industrial education at the turn of the century

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10598/15505
Archívum: EDA
Gyűjtemény: 2. AZ EME KIADVÁNYAI - PUBLICAȚII PROPRII (SMA) - OWN PUBLICATIONS (TMS) - EIGENE VERÖFFENTLICHUNGEN (SMV)
Műszaki Tudományos Füzetek - FMTÜ
Sorozatok - Serii - Series - Bücherreihen
2012 - FMTÜ XVII. sz.
Cím:
Iparoktatás a századfordulón
Industrial education at the turn of the century
Létrehozó:
Gáti, József
Kuti, János
Közreműködő:
Bitay, Enikő
Kiadó:
Erdélyi Múzeum-Egyesület
Dátum:
2012-03-22T07:13:47Z
2012-03-22T07:13:47Z
2012
2012
Téma:
Ipartanoda
tanoncképzés
Eötvösi oktatási reform
Trefort Ágoston (1817-1888)
Education system
education reform
Eötvös József (1813-1871)
Óbuda University
Tartalmi leírás:
A XIX.század fordulóján meghatározó szerepet játszott a magyar oktatási rendszerben az Eötvös József és Trefort Ágoston által kidolgozott iparoktatási modell, melyben három szinten képezték az ipartanodák a kiváló szakembereket. Cikkünk aktualitását a jelenkor köz- és felsőoktatásának reformkísérlete adja, hiszen a XIX. századi képzési szerkezet talán az egyik legsikeresebb a magyar oktatás történetében. A budapesti Óbudai Egyetem korának meghatározó intézményéből, az 1879-es alapítású Ipartanodából vált a hazai műszaki felsőoktatás egyik legelismertebb intézményévé. Mások számára is tanulságos lehet a gyökerek, az iskola három évszázadon átívelő történetének megismerése. A jogelődök cselekedeteinek elemző áttekintése teszi lehetővé olyan kiválóságok munkásságának bemutatását is, mint Galamb József, Fejes Jenő, Balogh Károly, akik világra szóló eredményeket értek el. Az előadás arra is választ keres, minek köszönhető, hogy ilyen jól tudtak érvényesülni a nagyvilágban, milyen jelentős szerepet játszott életükben az iparoktatásban megszerzett tudás. The leading principle of industrial education at the turn of the XIX. century had a giant role in the hungarian educational system. The method was worked out by Ágoston Trefort and József Eötvös, the technicians got tertiary education, the qualification ran on three different levels. Todays try to reform the current system makes our article topical, because in the XIX. century contemporary frame was maybe the very best in hungarian educational history. The ancestor of the Obuda University was the „Felső Királyi Iparatanoda“ , such a good base that made possible to become one of the highly granted institute of useful arts in Hungary. The analysis of this prosperous career could be instructive to many people, including acquainting walk of life of such great personages as József Galamb; Jenő Fejes; Károly Balough, whom achieved world-wide famous results. This presentment is also looking for an answer to the question, to what can be owed that they could such well get on in many industries of the whole World, and how big role did the hungarian industrial education play in their lives.
139-142
Nyelv:
magyar
angol
Típus:
Article
Formátum:
Adobe PDF
application/pdf
Azonosító:
2071 - 6 808
Kapcsolat:
Fiatal Műszaki Tudományos Ülésszaka 17
Létrehozó:
Erdélyi Múzeum-Egyesület