Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
|
|
Iparoktatás a századfordulón
|
| Tartalom: | http://hdl.handle.net/10598/15505 |
|---|---|
| Archívum: | EDA |
| Gyűjtemény: |
2. AZ EME KIADVÁNYAI - PUBLICAȚII PROPRII (SMA) - OWN PUBLICATIONS (TMS) - EIGENE VERÖFFENTLICHUNGEN (SMV)
Műszaki Tudományos Füzetek - FMTÜ Sorozatok - Serii - Series - Bücherreihen 2012 - FMTÜ XVII. sz. |
| Cím: |
Iparoktatás a századfordulón
Industrial education at the turn of the century
|
| Létrehozó: |
Gáti, József
Kuti, János
|
| Közreműködő: |
Bitay, Enikő
|
| Kiadó: |
Erdélyi Múzeum-Egyesület
|
| Dátum: |
2012-03-22T07:13:47Z
2012-03-22T07:13:47Z
2012
2012
|
| Téma: |
Ipartanoda
tanoncképzés
Eötvösi oktatási reform
Trefort Ágoston (1817-1888)
Education system
education reform
Eötvös József (1813-1871)
Óbuda University
|
| Tartalmi leírás: |
A XIX.század fordulóján meghatározó szerepet játszott a magyar oktatási rendszerben az Eötvös József és Trefort Ágoston által kidolgozott iparoktatási modell, melyben három szinten képezték az ipartanodák a kiváló szakembereket. Cikkünk aktualitását a jelenkor köz- és felsőoktatásának reformkísérlete adja, hiszen a XIX. századi képzési szerkezet talán az egyik legsikeresebb a magyar oktatás történetében. A budapesti Óbudai Egyetem korának meghatározó intézményéből, az 1879-es alapítású Ipartanodából vált a hazai műszaki felsőoktatás egyik legelismertebb intézményévé. Mások számára is tanulságos lehet a gyökerek, az iskola három évszázadon átívelő történetének megismerése. A jogelődök cselekedeteinek elemző áttekintése teszi lehetővé olyan kiválóságok munkásságának bemutatását is, mint Galamb József, Fejes Jenő, Balogh Károly, akik világra szóló eredményeket értek el. Az előadás arra is választ keres, minek köszönhető, hogy ilyen jól tudtak érvényesülni a nagyvilágban, milyen jelentős szerepet játszott életükben az iparoktatásban megszerzett tudás. The leading principle of industrial education at the turn of the XIX. century had a giant role in the hungarian educational system. The method was worked out by Ágoston Trefort and József Eötvös, the technicians got tertiary education, the qualification ran on three different levels. Todays try to reform the current system makes our article topical, because in the XIX. century contemporary frame was maybe the very best in hungarian educational history. The ancestor of the Obuda University was the „Felső Királyi Iparatanoda“ , such a good base that made possible to become one of the highly granted institute of useful arts in Hungary. The analysis of this prosperous career could be instructive to many people, including acquainting walk of life of such great personages as József Galamb; Jenő Fejes; Károly Balough, whom achieved world-wide famous results. This presentment is also looking for an answer to the question, to what can be owed that they could such well get on in many industries of the whole World, and how big role did the hungarian industrial education play in their lives.
139-142
|
| Nyelv: |
magyar
angol
|
| Típus: |
Article
|
| Formátum: |
Adobe PDF
application/pdf
|
| Azonosító: |
2071 - 6 808
|
| Kapcsolat: |
Fiatal Műszaki Tudományos Ülésszaka 17
|
| Létrehozó: |
Erdélyi Múzeum-Egyesület
|