Ugrás a tartalomhoz

Impresszionista előhangok Liszt Ferenc zenéjében

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10598/29594
Archívum: EDA
Gyűjtemény: 2. AZ EME KIADVÁNYAI - PUBLICAȚII PROPRII (SMA) - OWN PUBLICATIONS (TMS) - EIGENE VERÖFFENTLICHUNGEN (SMV)
Hungarológiai Kongresszus
Konferenciakiadványok - Conference books
Zenei művelődésünk a változó régióban
Cím:
Impresszionista előhangok Liszt Ferenc zenéjében
Létrehozó:
Fodor, Attila
Kiadó:
Erdélyi Múzeum-Egyesület
Dátum:
2016-07-27T09:10:28Z
2016-07-27T09:10:28Z
2013
2013
Téma:
zenetudomány
zeneesztétika
Liszt Ferenc
impresszionizmus
előfutár
francia kultúra
programzene
zenei kifejezés
zongoratechnika
hangszín
Tartalmi leírás:
Liszt sokszínű és rendkívül eredeti személyiségének egyik sajátos, mondhatni meghatározó vonása az a stiláris és kifejezésbeli újszerűség, amely a modern zenei áramlatok egyik jelentős előfutárává avatt a. Ezek az újítások abból az alkotói alapgondolatból nőtt ek ki, mely a zenei kifejezést, a stiláris és technikai eszközöket az üzenetnek rendelte alá. Ebben a szellemben fogant Liszt programzene-fogalma, és ez a törekvés hívta életre valamennyi zenekarra, de főleg zongorára írott előimpresszionista alkotását. Meglepő, hogy a zeneszerző életművében a közel fél évszázaddal későbbi impresszionista alkotások valamennyi meghatározó sujet-típusa fellelhető. És mindez nemcsak a címekre, hanem a zenei kifejezésre is igaz. Gondoljunk csak a pentatónia vagy az egészhangú skála evokatív alkalmazására, például a Zarándokévek zongoraciklusaiban.
One of the particular, as it were, determinative characteristic of Liszt’s remarkably varied and original personality is that stylistic and expressive novelty, which makes him one of the significant forerunners of the modern musical trends. These innovations were outgrowing from the creative viewpoint of subordinating the musical expression, style and technical devices to the message. In this spirit has been formulated the concept of program e music, as Liszt’s orchestral, but particularly pre-impressionistic piano works. Surprisingly, his oeuvre contains almost every basic subject typology of the later musical impressionism (water, bells, etc.), also anticipating the evocative of style elements like pentatony or hexatony in the Années de pèlerinage cycles, for example.
265-279. old
Nyelv:
magyar
Típus:
article
Formátum:
PDF
application/pdf
Azonosító:
Forrás:
Erdélyi Múzeum-Egyesület
Kapcsolat:
Zenei művelődésünk a változó régióban
Létrehozó:
Erdélyi Múzeum-Egyesület