Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
|
|
Rögtönzés és variálás a népzenében |
| Tartalom: | http://hdl.handle.net/10598/29597 |
|---|---|
| Archívum: | EDA |
| Gyűjtemény: |
2. AZ EME KIADVÁNYAI - PUBLICAȚII PROPRII (SMA) - OWN PUBLICATIONS (TMS) - EIGENE VERÖFFENTLICHUNGEN (SMV)
Hungarológiai Kongresszus Konferenciakiadványok - Conference books Zenei művelődésünk a változó régióban |
| Cím: |
Rögtönzés és variálás a népzenében
|
| Létrehozó: |
Szenik, Ilona
|
| Kiadó: |
Erdélyi Múzeum-Egyesület
|
| Dátum: |
2016-07-27T09:10:29Z
2016-07-27T09:10:29Z
2013
2013
|
| Téma: |
zenetudomány
folklór
etnomuzikológia
rögtönzés
variálás
szabályrendszer
folyamat
választás és szerkesztés síkja
|
| Tartalmi leírás: |
A variálás a népzenében általános érvényű eljárás. Minden variációt rögtönzöttnek lehet tekinteni; a két fogalmat mégis megkülönböztetve használjuk. A variáció és az improvizáció eszköztárának összetevőit a választás és a szerkesztés síkján lehet elhelyezni.
A variációban a kiindulópont egy kész zenei szöveg, amelynek egyes összetevőit a választás síkján levő más elemmel helyett esítik; a variált szövegben a modellértékű, lényeges vonások változatlanok maradnak. Az improvizált zenei szövegek a választás síkján elhelyezkedő elvont formai és dallammodellekre épülnek fel. A modellek körvonalai általánosak, teljes szabadságot biztosítanak az előadónak, mind a lexikális elemek kiválasztásában, mind a dallamvonal és formai képlet létrehozásában. A népzenei gyakorlatban az improvizált zenei és/vagy irodalmi szöveg rendszerint kötetlen formájú.
A tanulmányt a kétféle eljárást bemutató (hangzó és kott ás) dallampéldák egészítik ki.
In musical folklore variation and improvisation are fundamental rules of the creation process. Haven’t been fixed in writing, the melodies only way of existence is the interpretation moment. From the ethnomusicological systematizations can be inferred that in the creative artist’s memory melodies assimilated from tradition or even from external sources are not mechanically stored. At the same time an abstract image of patterns and systems of structural rules take form, so the creators being able to use the constitutive elements in new combinations. The pattern of variation and improvisation process phases are distributed on two alternant levels: selection and structuring (see table, column 1). The selection level is represented by the lexical items (column 2) and the components with a system and pattern status (column 3), as possibilities. At the structuring level appear the melodies fully realized. The improvisation has the start point on the selection level, the structure of the song taking shape gradually, in an undefined form. Variation process starts from a melody with a fixed structure in which only certain items are exchanged. Musical examples came from Hungarian folk-music from Transylvania.
20-31. old
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
article
|
| Formátum: |
PDF
application/pdf
|
| Azonosító: | |
| Forrás: |
Erdélyi Múzeum-Egyesület
|
| Kapcsolat: |
Zenei művelődésünk a változó régióban
|
| Létrehozó: |
Erdélyi Múzeum-Egyesület
|