Ugrás a tartalomhoz

 

Az írott szó csendes birodalma (Könyvkultúra és könyvtárak a középkori iszlámban)

  • Metaadatok
Tartalom: https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/3
Archívum: PEA
Gyűjtemény: EFOP 3.4.3. – E-learning pilot-projekt
Könyvtári projektek
Teszt-anyagok
TESZT
Cím:
Az írott szó csendes birodalma (Könyvkultúra és könyvtárak a középkori iszlámban)
Létrehozó:
Kéri, Katalin
Dátum:
2018-10-24T10:09:10Z
2018-10-24T10:09:10Z
2018-10-24
Téma:
Kéri Katalin
EFOP
tananyag
Tartalmi leírás:
A kurzus a könyvtártörténet kevéssé ismert területével, a középkori iszlám könyvtáraival foglalkozik. Az iszlám kialakulásának rövid áttekintése után a világvallás tudásról, olvasásról tartott nézeteit összegzi a tananyag, majd ezt követően az arab írás kialakulásának és használatának rövid története, az olvasás és a könyvkultúra középkori históriájának bemutatása következik. A tananyag középpontjában a keleti és nyugati könyvtárak megszületésének, működésének és középkori hanyatlásának összevető, forrásrészletekkel gazdagított, sok hiteles adattal alátámasztott leírása áll. A kurzus fontos része az egykori könyvtárak mindennapi működésének, szabályainak, struktúrájának képekkel is alátámasztott bemutatása. | Bevezető gondolatok: A könyvtártörténet olyan tudomány- és tématerület, amely nem csupán a könyvtár szakon, de tágabb értelemben a bölcsészeti tudományokhoz kapcsolódóan (különösen a történelem, az irodalom, a filozófia esetében) is fontos. Ennek egy igen szűk, hazánkban igen kevéssé kutatott és tanulmányozott területe a középkori iszlám könyvtárainak históriája. A tananyag ehhez a témához ad művelődés-, vallás-, könyv- és írástörténeti keretek közé helyezett áttekintést. | Célok, kompetenciák: A kurzus tömör alfejezetekbe foglalva, képekkel, forrásrészletekkel és szakirodalmi utalásokkal kiegészítve mutatja be a középkori iszlám könyv- és könyvtártörténetét. A tananyag az iszlám kialakulásával, történetével kapcsolatos alapozó ismeretek mellett a világvallás tudásról, tanulásról, olvasásról, könyvekről vallott nézeteinek áttekintését is adja. A kurzus fő része a keleti és nyugati muszlim területek könyvtárairól nyújt ismereteket, gazdag fogalmi háló köré építve a téma mondanivalóját. A kurzus fejleszti a diákok összehasonlító szemléletét, történelmi látásmódját, forrásfeldolgozási módszereit. A tananyag felépítésénél fogva alkalmas arra is, hogy egy-egy felmerülő kérdés esetén gyors választ kapjon a résztvevő, ezt a logikusan egymás után következő, egymásból kibomló alfejezetek segítik. | Szükséges eszközök: Az ismeretek elsajátításához szükséges, hogy a résztvevő hozzáféréssel rendelkezzen tananyaghoz, tehát vagy egy PTE-s egységben kell tartózkodnia a kurzus végzése alatt, vagy egyetemi polgárként érvényes olvasójeggyel kell rendelkeznie. | Célközönség: A könyvtártörténeti kurzus szerves kiegészítése lehet mindannak, amit hasonló című tárgy keretében az informatikus könyvtáros szakon országszerte tanulnak a hallgatók. Eredményesen használhatják továbbá a könyvtáros tanárok és más bölcsészeti területek művelői is. | Feldolgozási idő: Az ismeretek elsajátítása a tananyag fejezeteinek elolvasása után kb. 1 órát vesz igénybe.
Formátum:
application/octet-stream
application/octet-stream
application/octet-stream
Azonosító: