Ugrás a tartalomhoz

Antropogenezis: Az ember biológiai, szellemi és vallási dimenzióinak megjelenése

  • Metaadatok
Tartalom: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/10831/40461/1/acta-pinteriana-5_bagyinszki-meszaros-szeiler.pdf
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: ELTE Folyóiratok, kiadványok
Egyetemi folyóiratok, kiadványok
Acta Pintériana
Cím:
Antropogenezis: Az ember biológiai, szellemi és vallási dimenzióinak megjelenése
Létrehozó:
Bagyinszki, Péter Ágoston
Mészáros, Lukács
Szeiler, Zsolt
Közreműködő:
ELTE szervezeti egységen kívüli
Dátum:
2019
Téma:
Acta Pintériana
Tartalmi leírás:
Az emberi öntudat prehisztorikus megjelenése két – egymással feszültségben álló – szempontból írható le. Egyrészt, miközben az emberi társadalom része a bioszférának, kézenfekvőnek tűnik, hogy az embert – különleges tudatossága és szellemi mivolta révén – a „létezők hierarchiájának” magasabb szintjéhez kapcsoljuk, mint az állatokat és a növényeket. Ezt a besorolást indirekt módon támogatja, hogy környezetünkhöz fűződő viszonyunk és társadalmi életünk kifejezetten a „relatív antropocentrizmus” (lásd Bagyinszki & Mészáros, p. 35, 33. lábj.) logikája szerint szerveződik: vagyis jogi, etikai és ontológiai összefüggésben megkülönböztetjük magunkat a többi élőlénytől (Simon 2008). Másrészt azonban azt is látjuk, hogy természettudományos világképünk a bioszféra dinamikus egységét feltételezi. Ez az anyagi egység – a növényi és állati élet empirikus sokrétűségével együtt – alapvető tény a számunkra. A kérdés az, hogy elméleti szinten mit kezdjünk e két belátás feszültségével? Gondolatmenetünk három lépésben halad előre. Először a hominizációval kapcsolatos paleontológiai és evolúcióbiológiai ismeretanyagot tekintjük át a legkorszerűbb szaktudományos ismeretek szintjén. Másodszor a kultúrtörténetileg megterhelt „lélek”, „szellem”, „tudat” szavainkkal kapcsolatos fogalomzavart szeretnénk tisztázni, szorosan gondolatmenetünk összefüggésében. Karl Rahnertől vesszük az inspirációt, aki az anyagtól a szellem felé vezető filogenetikai átmenetben, az emberi tudat megjelenésében minden egyéb korlátozott értelemben vett emergencia-jelenségtől eltérő radikális emergenciát („önfelülmúlást”) lát (vö. Bagyinszki & Mészáros 2018, pp. 147-164). Végül Rahner szemléletében a hominizációs határsáv teológiai tárgyalásának lehetősége is benne rejlik, amennyiben az embert Isten által megszólított lényként, az „Ige hallgatójaként” írhatjuk le. Rahner gondolatmenetének e harmadik fázisát a jelen terjedelmi keretek között nem áll módunkban kibontani – és ez a kitűzött célunk függvényében nem is feladatunk –, ezért csak röviden jelezzük a teológiai továbbgondolás lehetőségeit. A teológiai antropológia ide kapcsolódó éles kérdéseiben jó eligazítást ad a Nemzetközi Teológiai Bizottság 2004-ben nyilvánosságra hozott Communion and Stewardship. Human Persons Created in the Image of God című dokumentuma (vö. Bagyinszki & Mészáros 2018, pp. 277-287).
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
elte:10.29285/actapinteriana.2019.5.37
elte:Acta Pintériana
elte:60
elte:37
elte:5
Kapcsolat:
info:eu-repo/grantAgreement/EC/FP7/227878
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess