Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
|
|
A fogyatékossággal élő gyermek nevelése: anyagyermek interakciók, anyai nevelési viselkedés és szubjektíven megélt megterheltség eltérő fejlődésmenet esetén |
| Tartalom: | https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/10831/40274/1/gyn_2018-3_mandoki_1-18.pdf |
|---|---|
| Archívum: | EDIT |
| Gyűjtemény: |
ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (TÓK) Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat |
| Cím: |
A fogyatékossággal élő gyermek nevelése: anyagyermek interakciók, anyai nevelési viselkedés és szubjektíven megélt megterheltség eltérő fejlődésmenet esetén
|
| Létrehozó: |
Mándoki, Noémi
|
| Közreműködő: |
ELTE PPK PHD/Pszichológiai D. I.
|
| Dátum: |
2018
|
| Téma: |
dynamical system approach
child-rearing practices
mother-child interactions
autism spectrum disorder
intellectual disability
dinamikus rendszerszemléletű modellek
értelmi fogyatékosság
sajátos nevelési igény
anya-gyermek interakciók
Gyermeknevelés
|
| Tartalmi leírás: |
Jelen összefoglaló tanulmány célja a dinamikus rendszerszemléletű modellek elméleti keretébe
helyezve annak bemutatása, hogy milyen eltérések lehetnek az anyai nevelési viselkedésben,
anya-gyermek interakciókban és az anya által átélt megterheltség érzésben sajátos
nevelési igényű és tipikusan fejlődő gyermekek nevelése esetében. A gyermeki fejlődés (legyen
az tipikus vagy atipikus) nem vizsgálható kiszakítva a környezetből, amiben zajlik: része a
családi rendszernek csakúgy, mint tágabb, a fejlődésre indirekt módon ható rendszereknek,
mint az intézményes nevelés, társadalom vagy kultúra. A gyermek a legkorábbi időszaktól
fogva környezete, így saját fejlődési feltételeinek aktív szervezője: készségei, adottságai, személyisége
és a szülő, ill. tágabb környezet jellemzői dinamikusan hatnak egymásra. A tanulmány
számos empirikus kutatás bemutatásán keresztül igyekszik körül-járni, hogy a fogyatékosság
ténye, ill. súlyossága befolyásolja-e az anya kontrolláló viselkedését a nevelésben, valamint
azt, hogy mennyire irányító a gyermekével folytatott interakciók során. Kitér továbbá arra (a
teljesség igénye nélkül), hogy miként alakul a sajátos nevelési igényű gyermeket nevelő szülők
pszichés egészsége és vajon lehet-e kapcsolat a nevelési viselkedés és pszichés terhek, az átélt
megterheltség érzés között.
|
| Nyelv: |
magyar
|
| Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
|
| Formátum: |
application/pdf
|
| Azonosító: |
elte:10.31074/20183118
elte:3
elte:Gyermeknevelés
elte:18
elte:1
elte:6
|
| Kapcsolat: |
info:eu-repo/grantAgreement/EC/FP7/227878
|
| Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|