Ugrás a tartalomhoz

A fogyatékossággal élő gyermek nevelése: anyagyermek interakciók, anyai nevelési viselkedés és szubjektíven megélt megterheltség eltérő fejlődésmenet esetén

  • Metaadatok
Tartalom: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/10831/40274/1/gyn_2018-3_mandoki_1-18.pdf
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (TÓK)
Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat
Cím:
A fogyatékossággal élő gyermek nevelése: anyagyermek interakciók, anyai nevelési viselkedés és szubjektíven megélt megterheltség eltérő fejlődésmenet esetén
Létrehozó:
Mándoki, Noémi
Közreműködő:
ELTE PPK PHD/Pszichológiai D. I.
Dátum:
2018
Téma:
dynamical system approach
child-rearing practices
mother-child interactions
autism spectrum disorder
intellectual disability
dinamikus rendszerszemléletű modellek
értelmi fogyatékosság
sajátos nevelési igény
anya-gyermek interakciók
Gyermeknevelés
Tartalmi leírás:
Jelen összefoglaló tanulmány célja a dinamikus rendszerszemléletű modellek elméleti keretébe helyezve annak bemutatása, hogy milyen eltérések lehetnek az anyai nevelési viselkedésben, anya-gyermek interakciókban és az anya által átélt megterheltség érzésben sajátos nevelési igényű és tipikusan fejlődő gyermekek nevelése esetében. A gyermeki fejlődés (legyen az tipikus vagy atipikus) nem vizsgálható kiszakítva a környezetből, amiben zajlik: része a családi rendszernek csakúgy, mint tágabb, a fejlődésre indirekt módon ható rendszereknek, mint az intézményes nevelés, társadalom vagy kultúra. A gyermek a legkorábbi időszaktól fogva környezete, így saját fejlődési feltételeinek aktív szervezője: készségei, adottságai, személyisége és a szülő, ill. tágabb környezet jellemzői dinamikusan hatnak egymásra. A tanulmány számos empirikus kutatás bemutatásán keresztül igyekszik körül-járni, hogy a fogyatékosság ténye, ill. súlyossága befolyásolja-e az anya kontrolláló viselkedését a nevelésben, valamint azt, hogy mennyire irányító a gyermekével folytatott interakciók során. Kitér továbbá arra (a teljesség igénye nélkül), hogy miként alakul a sajátos nevelési igényű gyermeket nevelő szülők pszichés egészsége és vajon lehet-e kapcsolat a nevelési viselkedés és pszichés terhek, az átélt megterheltség érzés között.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
elte:10.31074/20183118
elte:3
elte:Gyermeknevelés
elte:18
elte:1
elte:6
Kapcsolat:
info:eu-repo/grantAgreement/EC/FP7/227878
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess