Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
A demokrácia jelei és lehetőségei Marokkóban. A demokratikus átmenet elméletének alkalmazhatósága egy muszlim ország esetében = Democratisation Theories and Experience: A case study on Morocco |
Tartalom: | http://phd.lib.uni-corvinus.hu/366/ |
---|---|
Archívum: | Corvinus Doktori disszertációk archívum |
Gyűjtemény: |
Állapot = Nem publikált
Témakör = Nemzetközi kapcsolatok Témakör = Politikatudomány Típus = Disszertáció |
Cím: |
A demokrácia jelei és lehetőségei Marokkóban. A demokratikus átmenet elméletének alkalmazhatósága egy muszlim ország esetében = Democratisation Theories and Experience: A case study on Morocco
|
Létrehozó: |
Hudecz, Gergely
|
Dátum: |
2009-06-05
|
Téma: |
Politikatudomány
Nemzetközi kapcsolatok
|
Tartalmi leírás: |
„Nem rég a Nyugat még uralta a világot, ma már inkább megérteni próbálja.” - írta
Dankwart Rustow 1957-ben (Rustow [1957]: p. 530). 50 évvel később, úgy tűnik, még mindig bőven van mit megérteni. A feladat nem egyszerű: az európai és amerikai tapasztalatokra épült társadalomtudományi normarendszert kell alkalmassá tenni a világ más részeinek leírására, és működésének magyarázatára. Felületesen vizsgálva erre két veszélyesen kényelmes megoldás
kínálkozik: az egyik a korábban felhalmozott tudás kritika nélküli alkalmazása a világ minden részén; a másik pedig a korábbi tapasztalatok elvetése és az emberi társadalom leírására használt tudományos fogalmak relativizálása.
Ebben a dolgozatban a két szélsőségesen leegyszerűsítő megközelítés helyett egy alaposabb elemzést kínálok, a tudományos igényesség megőrzésével. Azt vizsgálom, hogy az európai és amerikai politológia alapjait képező racionális és intézményi elméletek mennyiben alkalmasak egy
muszlim ország politikai rendszerének elemzésére. Azaz, mennyiben általánosíthatók a demokrácia
jellemzői, illetve feltételei? A kutatási problémát három kérdésre bontva vizsgálom. (1)
Megfigyelhető-e politikai átalakulás Marokkóban? (2) Milyen tényezők magyarázzák az átalakulást
vagy annak hiányát? (3) A marokkói megfigyelések megegyeznek-e más régiók korábbi
tapasztalataival?
A dolgozat első fontos megállapítása, hogy a politikai átalakulás megfigyelhető
Marokkóban. A kilencvenes évek folyamán végrehajtott politikai reformok számos demokratikus
elemet tartalmaztak, azaz a marokkói politikai rendszer demokratikus irányba mozdult. Ennek két
fontos eleme volt: az egyik a formális intézményrendszer reformja, a másik pedig az informális
hatalmi monopólium megbomlása. Nőtt a közvetlenül választott képviselőházi helyek aránya, nőtt a
parlament jogköre, a végrehajtó hatalom parlamenti ellenőrzése erősödött, a 2002-es választások
szabadabb légkörben zajlottak, mint a korábbiak, növekedett a bírói függetlenség, megindult a
király személye köré fonódó makhzen rendszer erjedése, valamint erősödött a katonaság feletti civil
kontroll. Ezzel együtt, és ez a dolgozat második megfigyelése, Marokkóban nem alakult ki valódi
demokrácia, mert a formális demokratikus intézményrendszer nem tudta irányítása alá vonni az
államigazgatást. Ennek legfőbb oka, hogy az államigazgatás nem kellőképpen intézményesült:
sokkal inkább a királyhoz fűzödő informális kapcsolatokon nyugszik, mint kiszámítható
szabályrendszeren. A miniszterelnöknek nincs önálló hatásköre a király jóváhagyása nélkül, a
minisztereket a király nevezi ki, a parlament felsőházába többnyire a makhzenhez közel álló
regionális tanácsok és szakmai szervezetek küldöttei kerülnek, a törvényeket királyi rendelet hirdeti
ki, az alkotmánybíróság tagjainak felét a király nevezi ki, és a legfelsőbb bíróság elnöke szintén a
király.
A demokratizálódás korlátait vizsgálva kiderült, hogy nem igazolódik az a korábbi hipotézis,
miszerint a kulturális sokszínűség inkább hátráltatja, mintsem segíti a politikai átalakulást: a berber
szervezetek több esetben a politikai reformok élharcosai voltak, látványos sikereket értek el, az
állami egység vagy a közigazgatás intézményeit viszont nem fenyegették. Ugyanakkor az is
nyilvánvalóvá vált, hogy a király központi szerepe révén a monarchiában összemosódik az állami
egység, a közigazgatás és a politikai rendszer legitimitásának forrása. Azaz a hatalom
gyakorlásának eszköze - a közigazgatás -, nem különül el a hatalomért folyó küzdelmet szabályozó
politikai intézményrendszertől.
A civil társadalom szerepét és a társadalmi értékeket vizsgálva árnyaltabb a képet kapunk. A
civil társadalom klasszikus mutatói - a szakszervezetek tagsága, a nyomtatott és elektronikus sajtó
közönsége, valamint az oktatási mutatók - mind a civil társadalom gyengeségéről árulkodnak,
ugyanakkor egyes szervezetek mégis jelentős erőket tudtak mozgosítani a politikai reformok
érdekében. Egyrészt a liberális sajtó és emberjogi szervezetek, amelyek az elitet célozták meg
francia nyelvű kaidványaikkal, másrészt pedig az iszlamista szervezetek, amelyek a munkanéküli
tömegekre és a feltörekvő kisvállalkozásokra koncentráltak. Úgy tűnik tehát, hogy a civil
társadalom erejének kimutatására nem feltétlenül alkalmasak a korábban, más régiókban használt
mutatók.
A társadalmi értékek esetében kimutatható, hogy a politikai intézményrendszerbe vetett
bizalom hiánya ahhoz vezet, hogy az ország lakossága inkább bízik a vallási vezetőkben és a
katonaságban. Ugyanakkor az is látszik, hogy ez nem akadályozza a demokratikus értékek általános
elfogadását: a kilencvenes években a népesség túlnyomó többsége támogatta a politikai reformokat,
a demokráciát, a toleranciát, és elutasította a katonaság uralmát. Úgy látszik tehát, hogy a katonaság, az iszlám és a demokrácia támogatottsága egy időben lehet magas, és a társadalmi értékek szintjén nem szükségszerű az ellentmondás a különböző politikai tényezők között.
|
Típus: |
Értekezés/disszertáció
NonPeerReviewed
|
Formátum: |
application/pdf
application/pdf
application/pdf
|
Azonosító: |
Hudecz, Gergely (2009) A demokrácia jelei és lehetőségei Marokkóban. A demokratikus átmenet elméletének alkalmazhatósága egy muszlim ország esetében = Democratisation Theories and Experience: A case study on Morocco. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Nemzetközi Kapcsolatok Doktori Iskola.
|
Kapcsolat: |