Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
Sponte sua
|
Tartalom: | http://www.kulonbsegfolyoirat.hu/index.php/kulonbseg/article/view/244 |
---|---|
Archívum: | Különbség |
Gyűjtemény: | VARIA |
Cím: |
Sponte sua
Sponte sua
|
Létrehozó: |
Kállay, Géza
|
Kiadó: |
Doctoral School of Philosophy, University of Szeged (Hungary) and Fondation Pro Philosophia Szegediensi
|
Dátum: |
2018-06-16
|
Tartalmi leírás: |
In his works, László Tengelyi aims at understanding and interpreting phenomena in the human consciousness by drawing on a diacritical method of phenomenology based on Husserl, Merleau-Ponty and their disciples. In phenomenology, the phenomenon being interpreted is called an "event". In contrast, Tengelyi calls the spontaneous (sponte sua) production of meaning "experience". Through experience something new comes into being in consciousness. This can also be a model of narrating stories, as the spontaneous production of meaning often becomes possible within a story, however short or simple.
This paper surveys the tension between experience (the spontaneous production of meaning) and the thematic constitution of meaning in the model of narration utilized by Shakespeare's Macbeth. From the perspective of Tengelyi's theory, Macbeth's tragedy can be interpreted as a process in which Macbeth is trying to interpret the spontaneous, external production of meaning, while the real plot of the drama directed by the three witches evolves in contrast to this, featuring a string of losses.
Tengelyi László műveiben a Husserlre, Merleau-Pontyra és követőire alapozott fenomenológia diakritikus módszerével a jelenségeket a tudatban kívánja megragadni és értelmezni. Az értelmezett jelenség az élmény terminust kapja. Az uralhatatlan, spontán – sponte sua – értelemképződésnek Tengelyi a tapasztalat elnevezést adja. A tapasztalat révén valami új keletkezik a tudatban. Ez a történetmondás egy lehetséges modellje is lehet, hiszen az értelemadás gyakran egy történetben lehetséges számunkra, legyen az a történet bármilyen rövid és egyszerű is.
Jelen tanulmányban a spontán értelemképződés (tapasztalat) és tematikus értelemadás diakritikus feszültségét Shakespeare Macbethjének történetmodelljén át mutatjuk be. Macbeth tragédiáját Tengelyi elméletének fényében úgy értelmezzük, hogy a darab során Macbeth voltaképpen ennek a spontánul képződő, hirtelen, kívülről támadó jelenésnek az értelmezésére törekszik, miközben a darab valamiképpen a Vészlények irányítása alatt álló, tényleges cselekménye ezzel állandó, folyamatos veszteségeket felvonultató feszültségben bontakozik ki.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/kulonbseg.2018.18.1.244
|
Forrás: |
Különbség; Évf. 18 szám 1 (2018): VARIA
KÜLÖNBSÉG; Évf. 18 szám 1 (2018): VARIA
2560-158X
1785-7821
|
Kapcsolat: |