Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
In the tangle of identity: Within and without democracy and education
|
Tartalom: | http://www.kulonbsegfolyoirat.hu/index.php/kulonbseg/article/view/161 |
---|---|
Archívum: | Különbség |
Gyűjtemény: | Személyiség, szubjektivitás, interszubjektivitás |
Cím: |
In the tangle of identity: Within and without democracy and education
A személyiség hálójában: Demokrácián innen – nevelésen túl
|
Létrehozó: |
Pavlovski, Róbert
|
Kiadó: |
Doctoral School of Philosophy, University of Szeged (Hungary) and Fondation Pro Philosophia Szegediensi
|
Dátum: |
2013-11-04
|
Tartalmi leírás: |
The paper reconstructs John Dewey’s idea of democracy. Dewey’s idea highlights the fact that the concept of democracy needs to be reinterpreted ethically in today’s globalised world. The basic problem of globalised economic and technological tendencies is that they open up the virtual meeting of subcultures more and more. This works against the traditional validity of communal habits and replaces cornerstones of identity construction one could rely on as a member of a community in the past.
Dewey’s theory of education and society offers a useful response to such changes. It posits the openness of democracy as the measure of individual development: in open democracies real possibilities of communal life open up for the individual without limiting it by the habits of closed communities. The application of Dewey’s model of democracy in a postmodern context highlights the importance of education. Education should focus on social effects of intersubjectivity, in other words, education should maximize the development of individual skills in order to match it by the multiple perspectives of democracy on the level of social organization.
A tanulmány John Dewey demokráciaértelmezésének rekonstrukcióját kívánja adni, melynek célja elsősorban figyelemfelhívás arra, hogy napjaink globálissá vált világában a demokrácia fogalma etikai értelemben a személyesség szintjén újraértelmezésre szorul. Az alapprobléma, hogy gigaméretű gazdasági-technológiai tendenciák a közösségi szokások hagyományos érvényével szemben, szubkultúrák „virtuális” érintkezéseinek egyre szélesebb szinten teret engednek, ezáltal elmozdítva mindazon identitásbéli mezsgyeköveket, amelyeket az egyén közösségének tagjaként eleddig figyelembe vehetett.
Dewey nevelés- és társadalomkoncepciója jól használhatók ezen változásokra válaszul, amiképpen a demokrácia nyitottságát teszi meg mércéül a személyiség kibontakozásának, így a közösségi élet valódi lehetőségeit tárva fel anélkül, hogy zárt csoportok sajátos törvényszerűségei gúzsban tartanák azt. Dewey demokráciafogalmának posztmodern kontextusba való ültetésének vállalkozása nyomatékot ad a nevelés funkciójának is egyúttal, hogy kitüntetett jelentőséggel kezelje az interszubjektivitás társadalmi hatásait, vagyis a demokratikus társadalmi berendezkedés perspektívái az egyén maximális képességeinek fejlesztését tükrözze. Ez annyit jelent, hogy a személyesség határozza meg az individualitás kibontakozásának gyakorlati lehetőségeit a pusztán társadalmi rendszer által nyújtott kereteivel szemben. Ily módon a személyiség képessé válik interszubjektív dinamikájával az egyéni képességek igényeit folytonosan az érvényesülés szintjén tartani, indirektté redukálva a politika befolyását, amely változó érdekcsoportok hatalmi hangulatához kötött.
|
Nyelv: |
angol
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.14232/kulonbseg.2014.14.1.161
|
Forrás: |
Különbség; Évf. 14 szám 1 (2014): Személyiség, szubjektivitás, interszubjektivitás
KÜLÖNBSÉG; Évf. 14 szám 1 (2014): Személyiség, szubjektivitás, interszubjektivitás
2560-158X
1785-7821
|
Kapcsolat: |