Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
A jogi informatika szerepe a jogászképzésben |
Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/34769 |
---|---|
Archívum: | EDIT |
Gyűjtemény: |
TDK/OTDK dolgozatok
TDK/OTDK dolgozatok (ÁJK) |
Cím: |
A jogi informatika szerepe a jogászképzésben
|
Létrehozó: |
Béda, László
|
Közreműködő: |
-, -
ELTE Állam-és Jogtudományi Kar Polgári Jogi Tanszék
|
Dátum: |
2002
|
Téma: |
jogtudomány
jogászképzés
|
Tartalmi leírás: |
Fejtegetésemben nem pusztán ezen dolgozat címében megjelölt témához kívánok
szólni, hanem a kapcsolódó tudományterületeket, illetve elméleti nézőpontokat
is érinteni kívánom. Ily módon szeretnék felvázolni olyan kérdéscsoportokat,
jelenségeket, melyek figyelembevétele kívánatos ahhoz, hogy szélesebb
perspektívával tekintsen az olvasó a jogi informatika és a jogászképzés viszonyára.
Ezen túlmenően gondolatébresztésnek is szánom ezt az írást, elsősorban
azért, hogy már most előretekintve kellő figyelmet kapjon a jogi informatika,
valamint ezen tárgy oktatása, széles körű megismertetése.
Az informatika az utóbbi évtizedekben oly mértékű fejlődést produkált,
amely mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Ez a fejlődés azonban nem csak
egy tudományágban elért eredményt, újítást jelent, hanem – most már bátran
állítható – olyan változást, amely kihat a mindennapokra is. Az egyenesen információs
forradalomnak nevezett térhódítás egyaránt befolyásolja a napi munkavégzést,
életvitelt, kapcsolattartást. Fejlődésének egyre gyorsuló üteme és a
rövid időn belül az élet szinte minden területére kiterjedő változása azonban
kihívást is jelent. Megfelelni kell az új idők elvárásainak, szükségszerűen be kell
kapcsolódni a jövőt (és jelent) jelentő folyamatokba.
A közelmúltban még csak kevesek és inkább csak a szakemberek számára
volt érzékelhető az informatika ilyetén felszínre törése. Épp ezzel magyarázható
az, hogy „felkészületlenül” érte még az úgynevezett információs társadalom
nagy részét is a hirtelen felbukkanó és nagyon intenzíven jelentkező számítógépes
modernizáció. Miben rejlett ez a nagymérvű változás? Elsősorban a számítógépek
és a hétköznapi emberek, felhasználók egyre gyorsuló közeledésére,
tekintve akár a munkahelyi, akár a magánszférára. Az információtechnológia1 rohamos fejlődése mellet (amelyről később részletesen
szó lesz) mintegy előrejelzésként szolgált a nagyfokú gépesítés és számítástechnikai
eszközök árának igen gyors csökkenése. Utóbbi tényező az, amely
igazán közel hozta az embereket és az információt kezelő, feldolgozó gépeket.
Ezek olyan előfeltételek voltak, és azok ma is, amelyek generálják a további
fejlődést, utat nyitva az embert segítő információáradat feldolgozásához.
Erre az útra azonban rá is kell lépni, megfelelő irányítást kell adni annak, aki
az információs társadalom részesévé kíván válni. Ma még esetleg elképzelhető
az, hogy a változó időkhöz felzárkózzon az információs világgal ismerkedő, de a
fejlődés gyorsasága és fokozódó tempója szakadékot fog képezni a fejlődést
nem követők és az őket körülvevő környezet között. Ez az, amire mindenképpen
gondolni kell, és tudatos felkészüléssel, segítő ösztönzéssel kell olyan ismereteket
átadni, amely minden ember számára a jövőben való eligazodást jelenti.
Nem egyszerűen egy trendről, hirtelen változó modern kori sajátosságról van
szó, ha informatikáról beszélünk, hanem egy olyan tudományágról, mely minden
más tudományágat, ismeretanyagot magához kapcsol. Aki ebből a hatalmas
információs anyagból nem tud szükségleteinek megfelelő módon részesedni,
kirekesztetté válik. Amilyen nagy kincs volt a világi oktatás megjelenéséig a vallási,
egyházi szféra által hordozott tudományos ismeret, olyan súllyal jelentkezik
a mai korban az információ helyes ismerete, birtoklása. Úgy érzem a történelemre
visszatekintve bebizonyosodott az, hogy a tudás privilégiuma milyen erőt,
hatalmat képvisel. Gondoljon mindenki csak arra a tényre, hogy a betűvetés és
olvasás ma már természetesnek tűnő ismerete milyen nagyságrendű ismeretanyag
elterjedéséhez járult hozzá.
A drága iniciálékkal bőven illusztrált nyomtatott könyv jó három évtizeden át
csak egy szűk elit által volt elérhető, s a reformátorok is csak később fedezték
fel a benne rejlő erőt.2 Hét évtized is eltelt azonban, amíg egy újabb találmány –
a Dürer által oly magas művészi színvonalon használt fametszet – az analfabéta,
félanalfabéta rétegekhez is eljuttathatta a könyv üzenetét. Az sem kétséges
azonban, hogy a nyomtatást valójában a felvilágosodás fedezte fel, a politikai
röplapok, a tudományos – köztük alkotmányjogi téziseket népszerűsítő könyvek
-, az újság és a tömegigényeket kielégítő romantikus irodalom, azaz a korai polgári
szalonok kora.
Ezek az ismeretanyagok ma sem avultak el, ma is át kell adni őket a felnövő
generációk számára, de a folyamatos bővülés és rendszerezés ma már nem
megoldható a számítástechnika és az informatika nélkül. Össze kell kapcsolni a
kihívást és feladatok megoldását annak a célnak az érdekében, hogy az információ
valóban az embert segítő, és ne megbénító tényező legyen.
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
|
Azonosító: | |
Kapcsolat: |
info:eu-repo/grantAgreement/EC/FP7/227878
|
Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|