Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
![]() |
A felsőoktatás irányítási reformja hazánkban és a bolognai folyaat |
Tartalom: | http://hdl.handle.net/10831/34714 |
---|---|
Archívum: | EDIT |
Gyűjtemény: |
TDK/OTDK dolgozatok
TDK/OTDK dolgozatok (ÁJK) |
Cím: |
A felsőoktatás irányítási reformja hazánkban és a bolognai folyaat
|
Létrehozó: |
Csegődi, Tibor László
|
Közreműködő: |
Rónay, Zoltán
ELTE Állam-és Jogtudományi Kar Közigazgatási Jogi Tanszék
|
Dátum: |
2004
|
Téma: |
jogtudomány
közigazgatási jog
felsőoktatás
|
Tartalmi leírás: |
Egy, a hazai közvéleményt megosztó, időszerű kérdéskörről írt TDK dolgozattal
ismerkedhet meg a Tisztelt Olvasó, az eredetihez képest némileg módosított tartalommal,
és formában. Az alábbi mű a teljes munka azon részeit emeli ki, amelyek a
hamarosan megszülető Felsőoktatási törvény megalkotása során felmerülő kérdésekre
igyekeznek választ találni.
A felsőoktatás, az első középkori európai egyetemek közel ezer évvel ezelőtti
megalapítása óta kiemelkedő szerepet játszik egy ország kulturális, és gazdasági
életében egyaránt. Ez adja a fogalom magját. Az emberiség jövője függ a tudományok
fejlődésétől, amely elválaszthatatlan a kultúra, a kutatás és a tudás központjaitól,
az egyetemektől. Így fogalmaz a Magna Charta Universitatum. Hozzáteszi
még, hogy az egyetemeknek az egész társadalmat kell szolgálniuk, azonban ezek a
különbözőképpen megszervezett társadalmakon belül autonóm szervezetek.
„Hogy kielégíthesse a kor szükségleteit, kutatási és oktatási tevékenységének minden
politikai és gazdasági hatalommal szemben erkölcsi és szellemi vonatkozásban
függetlennek kell lennie.”1
Gazdasági megítélésük azonban napjainkban problémás. Támogatásuk, fejlesztésük
a legjobban – azonban hosszú idő alatt – megtérülő befektetés. Európában
már több évtizede megkezdődött az a folyamat, hogy az állam lassan egyre inkább
visszavonul a közszolgáltatásokból, így a felsőoktatásból is, átadva a helyét a magánszférának,
miközben gazdasági és társadalmi versenyképességének megteremtését
és megőrzését reméli a felsőoktatástól.
Emellett az európai felsőoktatás, köztük a magyar is, újabb és újabb kihívásoknak
kell, hogy megfeleljen. Megváltozott a társadalmi-gazdasági környezet, a felsőoktatási
rendszer megújításának igényei már évekkel ezelőtt jelentkeztek. A felsőoktatásban
tanulók számának növekedése, a minőségi oktatás fontossága, a munkaerőpiac
igényeinek kielégítése, a lakosság öregedése, az élethosszig tartó tanulás
mind-mind olyan kérdéseket vetnek fel, melyek gyors választ igényelnek. Érthető
tehát, hogy nagy, átfogó változások korát éli a felsőoktatás egész Európában, azonban
a célok elérése érdekében a teljes társadalom megújulása szükséges, főképp
Magyarországon. Bár a bolognai folyamat és az Egységes Európai Felsőoktatási Térség (továbbiakban:
Térség) megalakítása évek óta köztudatban lévő tényeknek számítanak, ám
a magyar átvétel, az alkalmazkodás korántsem problémamentes. A magyar felsőoktatás
színvonala elismert, azonban változtatásra szorul. Ennek első lépcsője a 2003.
évi XXXVIII. törvény a felsőoktatási törvény módosításáról. 2004. június és október
között, amikor e mű készült, felsőoktatási törvényjavaslat négy változata készült
el, amit megelőzött a Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térséghez, valamint
a Magyar Universitas Program összesen tizenhét módosítása.
Törekedtem a 2004. novemberéig2 felmerülő, a reformot támogató és ellenző
vélemények, maga a reformot megvalósító törvénytervezet, valamint az Oktatáskutató
Intézet és egyetemi tanáraim álláspontjainak bemutatására, a nemzetközi és a
hazai felsőoktatás kutatásával foglalkozó egyes tanulmányok kiegyensúlyozott ismertetésére.
Mindezt főképp az intézményi belső és külső irányítás szempontjából.
Emellett már most szeretnék egy félreértést eloszlatni. A bolognai folyamat, és a
felsőoktatás irányításának reformja két különböző, bár némi összefüggést mégis
mutató jelenség. A felsőoktatásról szóló törvény tervezete összefoglalóan tesz
említést ezekről, ez azonban a szakemberek véleménye szerint problémákat okozhat,
és okozott is. Ugyanis a bolognai folyamat megítélése nagyrészt pozitívnak
tekinthető, ráadásul a környező országok – így Románia – sokkal előrébb tartanak
a megvalósításban, mint hazánk. Az irányítási reform bár következik a bolognai
elvek megvalósításából a bolognai deklaráció nem tartalmazza. Emellett hazai fogadtatása
nem nevezhető problémamentesnek.
Véleményem szerint az egyetemeknek a jövőben ugyanolyan mértékben kell törekedniük
az európai egység, a saját versenyképességük, és a társadalom szolgálatára,
miképpen hagyományaik, történelmük minél teljesebb megőrzésére az utókor
számára. Hiszen az egyetemek versenye, és az elitegyetemek léte nem egymást
kizáró jelenség. Szükség van tehát a sokszínűségre!
|
Nyelv: |
magyar
|
Típus: |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
|
Azonosító: | |
Kapcsolat: |
info:eu-repo/grantAgreement/EC/FP7/227878
|
Létrehozó: |
info:eu-repo/semantics/openAccess
|