Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
“To be special.” Attitudes and motivations determining the learning mobility of secondary school pupils
|
Tartalom: | http://tet.rkk.hu/index.php/TeT/article/view/2893 |
---|---|
Archívum: | Tér és Társadalom |
Gyűjtemény: | Tanulmányok |
Cím: |
“To be special.” Attitudes and motivations determining the learning mobility of secondary school pupils
„Különlegesnek lenni.” Középiskolások tanulási célú mobilitását meghatározó attitűdök, motivációk
|
Létrehozó: |
Dabasi-Halász, Zsuzsanna; Miskolci Egyetem, Világ- és Regionális Gazdaságtan
Intézet
Lipták, Katalin; Miskolci Egyetem, Világ- és Regionális Gazdaságtan
Intézet
Horváth, Klaudia; Miskolci Egyetem, Világ- és Regionális Gazdaságtan
Intézet
|
Kiadó: |
Centre for Economic and Regional Studies, Hungarian Academy of Sciences
|
Dátum: |
2017-12-01
|
Téma: |
exchange student; high school student mobility
cserediák; középiskolai mobilitás
|
Tartalmi leírás: |
Young people migration can lead to significant social and economic benefits and disadvantages. Several, sometimes contradictory, theoretical and practical studies have dealt with the controllability of these processes. However, all agreed that deeper knowledge of such processes is necessary, due to the little information available. In the present paper, we analyze study related mobility of Hungarian secondary school students, as part of the MOVE project. Good examples of high school mobility are worth introducing to wider audiences as Hungarian student mobility is much lower than in more developed EU member states. Here we present the reasons for student’s passivity, departure circumstances, difficulties and experiences and the inhibitory and supportive factors.In the framework of the research, we conducted 17 structured interviews with pupils, who had studied for at least 3 months in a member state of the European Union and we also conducted in-depth interviews with subject experts. Based on these interviews, we describe the role of parenting “pressure”, friendly relationships, and the “reference group” in the decisionmaking process of secondary school students. We also examine if those, who undertake foreign studies during their high school age, “mature” sooner. Besides, we analyze how the students’ personality changes during the months spent abroad, what relationships do they build, and what road do they take to become “special” for their peers not participating in mobility. Because it is also important to keep in mind mobility related threats our research also explores this issue.Social and economic background strongly determines the mobility of Hungarian students. Parent and elite school expectations often include learning abroad. Occasionally, unresolved family problems can also contribute to mobility. Target country choice is not conscious but relates either to given opportunities or to family influence. During the course of foreign studies, students’ consciousness of being a Hungarian grows stronger and they detach from their parents – the latter also causing problems after return.For these students, we observed excellent language skills. Those participating in exchange typically come from secondary schools, where they study a foreign language at a higher number of hours or study subjects in a foreign language like in bilingual schools. Hungarian students, following their return, report significant personality changes. Mobility is a phase often assisting their process of becoming an adult.According to the experts, the most useful is short-term group mobility leading to language and culture acquisition but also reducing problems connected to detachment. The family orientation of Hungarian students is shown by the fact that host families are very positively evaluated in their interviews and, out of all the new connections, these are the most important. They generally have good contact with local students and can fit in the new school. Local students with mobility experiences are friendlier with those who are currently experiencing mobility.
fiatalok vándorlása jelentős társadalmi és gazdasági előnyökkel és hátrányokkal jár. A folyamatok irányíthatóságával kapcsolatban számos – akár ellentétes végkövetkeztetésű – elméleti és gyakorlati kutatás foglalkozott, amelyek azonban egyetértettek abban, hogy a folyamatok mélyebb megismerése elengedhetetlen. Ebben a tanulmányban a magyarországi középiskolás diákok tanulási célú mobilitásának jellemzőit elemezzük. A kutatás keretében 17 irányított interjút készítettünk olyan diákokkal, akik legalább 3 hónapot tanultak az Európai Unió valamely tagországában, illetve szakértői mélyinterjúkat folytattunk. Bemutatjuk, hogy a középiskolás diákok mobilitási döntésében mekkora szerepet játszik például a szülői „nyomás”, a baráti kapcsolatok és a „referenciaközeg” véleménye. Azt is tanulmányoztuk, hogy akik középiskolás korukban vállalják a külföldi tanulmányokat, hamarabb válnak-e „éretté”, vagyis azt, hogy a diákok személyiségében milyen változást okoztak a külföldön töltött hónapok, milyen kapcsolatokat építettek ki, milyen utat jártak be, hogy „különlegessé váljanak” a mobilitásban részt nem vevő társaikkal szemben. Kutatásunk kiterjed a mobilitási árnyoldalak feltárására is.
|
Nyelv: |
magyar
|
Formátum: |
application/pdf
|
Azonosító: |
10.17649/TET.31.4.2893
|
Forrás: |
Tér és Társadalom; Évf. 31, Szám 4 (2017): Mobilitási folyamatok Európában és Magyarországon; 53-75
Tér és Társadalom; Évf. 31, Szám 4 (2017): Mobilitási folyamatok Európában és Magyarországon; 53-75
|
Létrehozó: |
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work 3 months after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
A folyóiratban publikálni kívánó szerzők elfogadják a következő feltételeket: A szerzők megtartják a szerzői jogokat, de a folyóiratnak adják az első közlés jogát. A megjelenés után három hónappal a tanulmány a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! -Ne változtasd! 3.0 licensz alá kerül, amely mások számára lehetővé teszi, hogy a cikket módosítás nélkül, a szerzők és az első megjelenés helyének feltüntetésével nem kereskedelmi céllal szabadon felhasználják.A szerzők jogosultak további szerződéseket kötni az itt megjelent tanulmány más helyen történő, nem kizárólagos terjesztéséről (pl. könyvben való megjelenés), amennyiben az eredeti megjelenés helyét feltüntetik.
|