Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
A participáció fogalma a művészetben és a társadalomtudományokban = The notion of participation in art and in social sciences |
Tartalom: | http://phd.lib.uni-corvinus.hu/980/ |
---|---|
Archívum: | Corvinus Doktori disszertációk archívum |
Gyűjtemény: |
Állapot = Nem publikált
Témakör = Kultúra. közművelődés, sport Témakör = Média és kommunikáció Témakör = Néprajz, antropológia Típus = Disszertáció |
Cím: |
A participáció fogalma a művészetben és a társadalomtudományokban = The notion of participation in art and in social sciences
|
Létrehozó: |
Bálint, Mónika
|
Dátum: |
2017-11-30
|
Téma: |
Média és kommunikáció
Kultúra. közművelődés, sport
Néprajz, antropológia
|
Tartalmi leírás: |
Vizsgálatom tárgya a részvételi művészet (a „participáción” alapuló művészeti alkotások). Kutatásomban magyar és lengyel példákat kerestem, amelyeken keresztül bemutathatom a részvételen alapuló alkotási folyamatokat, az ilyen művészeti projektek jellemzőit az ezredfordulón. A disszertáció a kutatás első felét, a lengyel esettanulmányokat tartalmazza. Pawel Althamer, Joanna Rajkowska és Artur Zmijewski projektjeit és azokhoz kapcsolódó diszkussziókat elemeztem a diskurzuselemzés módszerével. A projektek elemzését megelőzi a részvétel fogalmának művészetelméleti, és tudománytörténeti kontextusainak feltárása.
Vizsgálódásom kérdései a következők voltak:
- Milyen részvétel-fogalom érvényesül az alkotói tevékenység során?
- Milyen hivatkozásokat találunk a kortárs művészeti közegben zajló diskurzusokra?
- Milyen művészeti hagyományokra találunk hivatkozásokat? Hogyan viszonyul az alkotó ezekhez a hagyományokhoz?
- Milyen hivatkozásokat találunk a részvétel fogalmának társadalomtudományi megközelítéseire?
- Milyen részvétel-fogalmak fordulnak elő a diszkussziókban?
- Milyen művészeti hagyományokra találunk hivatkozásokat?
- Milyen kölcsönhatás van a részvétel fogalmának művészeti, művészetelméleti és társadalomtudományi értelmezései között?
A szövegeken keresztül a részvétel fogalmának használatát és annak különböző kontextusait vizsgálom. Lehetőség nyílik a különböző diskurzusok kontextusainak összehasonlító elemzésére is. A kontextusok lehetnek diszciplinárisak (művészeti, közéleti vagy tudományos), kulturálisak (nyelvi/kulturális – magyar és lengyel) és történetiek. Minden egyes projekt, illetve alkotó munkáinak elemzésekor a következő sorrendben dolgozom fel az azokhoz kapcsolódó szövegeket: 1. projektek bemutatása; 2. projektek kísérőszövegeinek és a közvetlen kritikáknak az elemzése a részvétel fogalma és a kontextus szempontjából; 3. interjúk és egyéb kapcsolódó szövegek elemzése a részvétel fogalma és a kontextus szempontjából.
Eredmények: A kommunikáció participációra alapozott felfogásából kiindulva (PTC) a részvételt állapotnak tekintem és elkülönítem, kinek a szempontjából tekinthető részvételinek egy projekt? Ezek a szempontok hozzák létre a részvétel dimenzióit. A három szempont három ágens, vagy ágens csoport elkülönítését jelenti (a1; a2; a3). Érdemes ugyanakkor a megszerezhető ismeretek szempontjából elkülöníteni azt, amit a külső megfigyelők látnak, tapasztalnak a cselekvő ágensből (az aktor (‹â›) jellemzői) és azt, amit az ágens tapasztal, lát, érzékel, vagyis azt, ami az ágensek sajátvilágának (‹ŵ›) szeleteire vonatkozik. A részvétel dimenzióinak elemzési lehetőségei:
1.(x) A részvétel a művész dimenziójában – a művész mint résztvevő
A művész pozíciójának vizsgálata ebben a dimenzióban arra vonatkozik, hogy a művész miként közelít a közönségéhez, a művében bemutatott társadalmi problémákhoz, alkotása tárgyához. A művész aktív cselekvővé válik, részt vesz, cselekvése a műalkotás részét képezi.
2. (y) A részvétel az alkotásba bevont személyek szempontjából:
Ebben a dimenzióban a részvétel fogalma az alkotásba bevont egyénekre vonatkozik, ezért a bevonás mértékét és módszereit érdemes vizsgálni. Ez az a dimenzió, ahol az elemzés lehetőségei a leginkább korlátozottak.
3. (z) A részvétel a társadalmi nyilvánosság szempontjából: A részvétel eme dimenziója leginkább a műről szól, és nem az alkotóról illetve a mű létrehozásába bevont egyénekről.
A diskurzusokat elemezve tártam fel a művek és a hozzájuk kapcsolódó diskurzusok sajátosságait a lengyel művészeti szcénában 2000 és 2010 között. Elemeztem, hogy a projektek és a művészeti gyakorlat szintjén hogyan különíthetőek el a részvétel dimenziói.
|
Típus: |
Értekezés/disszertáció
NonPeerReviewed
|
Formátum: |
application/pdf
application/pdf
application/pdf
|
Azonosító: |
Bálint, Mónika (2017) A participáció fogalma a művészetben és a társadalomtudományokban = The notion of participation in art and in social sciences. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Társadalmi Kommunikáció Doktori Iskola. DOI 10.14267/phd.2017045
|
Kapcsolat: |