Kereső
Bejelentkezés
Kapcsolat
A dualizmus kori Magyar középiskolai történelemtankönyvek Európa-képe kortörténeti, iskolatörténeti, tankönyvtörténeti kontextusban
|
Tartalom: | https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/14682 |
---|---|
Archívum: | PEA |
Gyűjtemény: |
Doktori disszertációk
BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Cím: |
A dualizmus kori Magyar középiskolai történelemtankönyvek Európa-képe kortörténeti, iskolatörténeti, tankönyvtörténeti kontextusban
REPRESENTATIONS OF EUROPE IN HISTORY Textbooks for the Hungarian Secondary Schools at the Time of the Austro-Hungarian Empire in the Context of History of Period, School History, and Textbook History
|
Létrehozó: |
Molnár-Kovács Zsófia
|
Közreműködő: |
BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
Fischerné Dárdai Ágnes
Pécsi Tudományegyetem
|
Dátum: |
2016-02-02T09:14:12Z
2016-02-02T09:14:12Z
2016-02-02
|
Téma: |
tartalomelemzés
tankönyvkutatás
tankönyvtörténet
Európa-kép
dualizmus kora
content analysis
textbook research
textbook history
representations of Europe
the time of the Austro-Hungarian Empire
|
Tartalmi leírás: |
Az „Európa-kép” szimbolikus, kettős értelmezéssel bíró fogalom. Tágabb értelemben történeti, földrajzi, gazdasági, politikai, kulturális entitás, konstrukció, szűkebb értelemben pedig jelenti/jelentheti a képeken, térképeken megjelenített Európát, az Európáról kialakult nézeteket, melyet jelen értekezésben a tankönyv-kutatás keretein belül, a történelemtankönyvek vonatkozásában közelítünk meg. A kutatás
kísérletet tesz a történelemtankönyvek lapjain keresztül tükröződő „Európa-kép” feltárására a vizsgált korszakban (1867-1918), ugyanakkor a tankönyvek egyéb dimenziói is előtérbe kerülnek, így a széleskörűen tárgyalt kortörténeti-iskolatörténeti-tankönyvtörténeti kontextus megteremti az alapot, s
megadja az átfogó keretet az „Európa-kép”-vizsgálat lefolytatásához. A vizsgálat reprezentatív elemzés megvalósítására törekszik, ennek jegyében pedig fókuszába emeli azon VII. osztály (tehát kizárólag a középiskola felsőbb évfolyama) számára készített dualizmus kori magyar középiskolai (gimnáziumi és reáliskolai) egyetemes történelemtankönyveket –, illetve azok minden kiadását –, melyek az újkor történelmének 1648-tól a „jelenkorig” tartó időszakát tárgyalják.
|
Nyelv: |
magyar
|
Azonosító: |