Ugrás a tartalomhoz

 

A dualizmus kori Magyar középiskolai történelemtankönyvek Európa-képe kortörténeti, iskolatörténeti, tankönyvtörténeti kontextusban
REPRESENTATIONS OF EUROPE IN HISTORY Textbooks for the Hungarian Secondary Schools at the Time of the Austro-Hungarian Empire in the Context of History of Period, School History, and Textbook History

  • Metaadatok
Tartalom: https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/14682
Archívum: PEA
Gyűjtemény: Doktori disszertációk
BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
Cím:
A dualizmus kori Magyar középiskolai történelemtankönyvek Európa-képe kortörténeti, iskolatörténeti, tankönyvtörténeti kontextusban
REPRESENTATIONS OF EUROPE IN HISTORY Textbooks for the Hungarian Secondary Schools at the Time of the Austro-Hungarian Empire in the Context of History of Period, School History, and Textbook History
Létrehozó:
Molnár-Kovács Zsófia
Közreműködő:
BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
Fischerné Dárdai Ágnes
Pécsi Tudományegyetem
Dátum:
2016-02-02T09:14:12Z
2016-02-02T09:14:12Z
2016-02-02
Téma:
tartalomelemzés
tankönyvkutatás
tankönyvtörténet
Európa-kép
dualizmus kora
content analysis
textbook research
textbook history
representations of Europe
the time of the Austro-Hungarian Empire
Tartalmi leírás:
Az „Európa-kép” szimbolikus, kettős értelmezéssel bíró fogalom. Tágabb értelemben történeti, földrajzi, gazdasági, politikai, kulturális entitás, konstrukció, szűkebb értelemben pedig jelenti/jelentheti a képeken, térképeken megjelenített Európát, az Európáról kialakult nézeteket, melyet jelen értekezésben a tankönyv-kutatás keretein belül, a történelemtankönyvek vonatkozásában közelítünk meg. A kutatás kísérletet tesz a történelemtankönyvek lapjain keresztül tükröződő „Európa-kép” feltárására a vizsgált korszakban (1867-1918), ugyanakkor a tankönyvek egyéb dimenziói is előtérbe kerülnek, így a széleskörűen tárgyalt kortörténeti-iskolatörténeti-tankönyvtörténeti kontextus megteremti az alapot, s megadja az átfogó keretet az „Európa-kép”-vizsgálat lefolytatásához. A vizsgálat reprezentatív elemzés megvalósítására törekszik, ennek jegyében pedig fókuszába emeli azon VII. osztály (tehát kizárólag a középiskola felsőbb évfolyama) számára készített dualizmus kori magyar középiskolai (gimnáziumi és reáliskolai) egyetemes történelemtankönyveket –, illetve azok minden kiadását –, melyek az újkor történelmének 1648-tól a „jelenkorig” tartó időszakát tárgyalják.
Nyelv:
magyar
Azonosító: