Ugrás a tartalomhoz

„Szellem és szükségszerűség”

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10831/106743
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (BTK)
Initium
Cím:
„Szellem és szükségszerűség”
Létrehozó:
Kmetty, Klaudia
Dátum:
2023
Téma:
Hugo von Hofmannsthal
publicisztika
első világháború
anakronizmus
hadtörténet
Tartalmi leírás:
Hugo von Hofmannsthal első világháborús publicisztikájában a soknemzetiségű, nagyhatalmi státuszában megkérdőjelezett Osztrák-Magyar Monarchia legitimációs stratégiáját dolgozta ki, amely öröklött történelmi szerepet konstruált a Habsburg Birodalom számára. A szerző háborús publicisztikája mögött húzódó kultúramodell, amelyet Hofmannsthal a Monarchia heterogén társadalmi adottságaiból vezetett le, érvelése szerint kiterjesztendő a háború utáni Európára. A tanulmány végigkíséri a szerző kultúramodelljének alakulását az 1914–1918 között keletkezett publicisztikáiban és arra kíván rámutatni, hogy a Hofmannsthal-életmű recepciójában eddig kevéssé hangsúlyos szerepet kapó háborús publicisztika mind ideológiai bázisát, mind poétikai megoldásait tekintve szoros összefüggésben áll a háború előtti és utáni művekkel.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/article
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
elte:10.33934/initium.2023.5.2
elte:1
elte:Initium
elte:Initium
elte:59
elte:30
elte:5
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess