Ugrás a tartalomhoz

Az épített környezet hatása a levegőminőségre – levegőminőség mérések Budapesten hordozható műszerekkel

  • Metaadatok
Tartalom: http://hdl.handle.net/10831/77687
Archívum: EDIT
Gyűjtemény: ELTE Folyóiratok, kiadványok
ELTE Folyóiratok, kiadványok (TTK)
Egyetemi Meteorológiai Füzetek
Cím:
Az épített környezet hatása a levegőminőségre – levegőminőség mérések Budapesten hordozható műszerekkel
Létrehozó:
Csapó, Péter
Mészáros, Róbert
Kiadó:
Budapest
ELTE TTK Földrajz- és Földtudományi Intézet Meteorológiai Tanszék
Dátum:
2019
Téma:
Egyetemi Meteorológiai Füzetek
levegőminőség
épített környzezet
légszennyezettség
Tartalmi leírás:
Az épített környezet nagy hatással bír a városi légszennyezettség térbeli mintázataira. Akár kis távolságon belül is nagy koncentráció eltérések adódhatnak, amit a helyhez kötött légszennyezettségi mérőállomások adatai esetenként nem írnak le. Ezzel szemben hordozható légszennyezettség-mérő műszerekkel történő vizsgálatok során lehetőség nyílik a helyhez kötött, automata mérőhálózat által mért adatoknál – ugyan valamivel kevésbé pontos, de – mind térben, mind pedig időben jobb felbontású adatok mérésére, ezáltal az eltérő topológiával rendelkező útvonalak légszennyezettségi viszonyainak finomabb feltérképezésére. A városon belüli légszennyezettségi viszonyok térbeli eloszlását levegőkémiai modellekkel is leírhatjuk (l. pl. Leelőssy et al., 2017; Kovács et al., 2019), de a beépítettségi viszonyok tényleges hatásait, és az egyes útvonalak menti légszennyezettséget elsősorban a mobil mérések képesek visszaadni. A nagyvárosokban történő kerékpáros közlekedés során a kerékpárosok sokszor közvetlenül a gépjármű forgalom mellett kénytelenek haladni, amelynek következtében – figyelembe véve a fizikai aktivitás következtében fellépő megnövekedett légzésszámot – fokozottan ki vannak téve a légszennyezettség veszélyeinek. A városi kerékpározás emiatt rövid és hosszú távon egyaránt negatív egészségügyi kockázatokat hordoz magában. A fenti kockázatok csökkentése céljából szükséges olyan útvonalak meghatározása, amelyek mind a forgalom, mind pedig a beépítettség vonatkozásában alkalmasak a kerékpáros közlekedésre. Budapesten végzett méréseink során vizsgáltuk többek között a városi zöldterületek, illetve a dunai ventillációs csatorna levegőminőségre gyakorolt hatását, továbbá a szűk, magas épületekkel körülvett, kanyon-szerű utak, valamint a forgalmas kereszteződésekben kialakuló hot-spot területek szennyezettségét. A mérési eredményeink térképi ábrázolását követően lehetőség nyílik azoknak az útvonalaknak a meghatározására, ahol a forgalom nagysága, illetve a beépítettség olyan mértékű negatív hatást gyakorol a levegő minőségére, amelynek következtében a kerékpáros közlekedés az érintett útvonalon elkerülendő.
Nyelv:
magyar
Típus:
info:eu-repo/semantics/bookPart
Formátum:
application/pdf
Azonosító:
BOOKTITLE: Épített környezet – levegőtisztaság
elte:Pongrácz Rita; Mészáros Róbert; Kis Anna
elte:Épített környezet – levegőtisztaság
elte:10.31852/EMF.31.2019.060.066
elte:31341810
elte:66
elte:60
Létrehozó:
info:eu-repo/semantics/openAccess